Raad van Bestuur Friesland Bank v.l.n.r. Anne Vlaskamp, Eugénie Krijnsen, Willem Cramer (voorzitter)t Teun Branbergen. “Friesland Bank zal nooit een prijsvechter zijn. We kijken liever naar toegevoegde waarde tegen realistische tarieven.” Ondernemers zetten ons merk op hun briefpapier om zich te onderscheiden. Als we daar verder op weten in te spreien en in staat blijven om onze kantoren professioneel te bezet ten, dan voorzie ik continuering van de groei die zich in 2006 duidelijk heeft ingezet.” “Friesland Bank is door haar compactheid, transparantie en ondernemerselan bij uitstek in staat om concurrerende financieringsconcepten aan te reiken, bijvoorbeeld bij bedrijfsop volgingen en specifieke liquiditeitsvraagstukken,” aldus Teun Branbergen. De unieke erva ring in corporate finance is hierbij dikwijls van grote waarde. “Mensen zonder uitgespro ken historische band met Friesland overtuigen we van onze kwaliteiten door verrassende en vernieuwende oplossingen aan te reiken.” Branbergen wijst hierbij op innovatieve kre dietfaciliteiten zoals Friesland Bank in samenwerking met corporate finance specialisten heeft weten te ontwikkelen voor een aantal aansprekende klanten. Compact netwerk, nieuwe wegen Bij Friesland Bank is de focus gericht op duurzaamheid in de klantrelatie, ondernemer schap en advisering. Willem Cramer: “We zullen geen prijsvechter zijn, maar in het huidige competitieve klimaat wel scherp kijken naar een realistische prijsstelling. Ons onderschei dend vermogen ligt vooral in ons inlevingsvermogen, in de kennis die wij hebben van onze klanten. Dét is de hoofdvoorwaarde voor een maatadvies. Daarbij zullen we marktontwik kelingen op de voet volgen en samenwerkingsverbanden smeden als we menen dat onze klanten daar voordeel van ondervinden. Ik denk aan de overeenkomst die we in 2006 gesloten hebben met BinckBank, waardoor we onze klanten in 2007 via internet een volle dig nieuw beleggingspiatform kunnen aanbieden. Doordat Friesland Bank een wendbare organisatie is, zijn we juist voor vernieuwende nichespelers op de financiële markten een aantrekkelijke partner.” Kenniscentra, regiovestigingen en buurtbanken Binnen de provinciegrenzen wil Friesland Bank acteren als ‘algemene bank’ met een uitge balanceerde mix van producten en diensten, aangevuld met een aantal bijzondere specia lismen als private bank’ng, corporate banking en specifieke services voor de agrarische sector en het segment ‘watergebonden recreatie’. In 2006 is voortvarend gewerkt aan de herinrichting van het Friese kantorennetwerk. Hierin staan vier regiovestigingen centraal (Leeuwarden, Heerenveen, Drachten en Sneek). In deze vestigingen is alle expertise met betrekking tot het complete dienstverleningspakket en de eerder genoemde specialismen gebundeld. Aanvullend verloopt de algemene dienstverlening via een compact netwerk van laagdrempelige ‘buurtbanken'. Daarnaast heeft Friesland Bank in 2006 een Field Force in het leven geroepen (regionaal aangestuurde financieel adviseurs die bij de klant aan huis komen) en wordt de multichannel distributie (geldautomaten, het Service Center, internet, Bankbus en dergelijke) geoptimaliseerd. De nadruk binnen dit compacte, veelzij dige netwerk ligt op kwalitatieve advisering vanuit het volledige producten- en diensten aanbod, met inbegrip van assurantie- en pensioenproducten, gericht op zowel de particu liere als de zakelijke markt. Per eind 2006 bestond het Friese netwerk uit circa 30 vestigingen. Een beperkt aantal hiervan wordt in 2007 gesloten. Teun Branbergen zegt hierover: “We kiezen weloverwo gen voor een nieuwe vorm van klantbenadering, waarbij ons accountmanagement meer initiatief neemt tot klantcontact. Eerste proeven met contactinitiatieven vanuit ons Service Center, uitgevoerd in 2006, zijn voortreffelijk verlopen. Klanten hebben zich ver rast getoond en de nieuwe, pro-actieve wijze van marktbenadering op prijs gesteld. Een logische consequentie van de nieuwe werkwijze is dat we ons fysieke kantorennetwerk enigszins zullen afslanken. De genoemde alternatieve contactkanalen zullen immers ruim voorzien in de behoefte.” 13 RAAD VAN BESTUUR

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2006 | | pagina 17