Records zijn het resultaat
van gezamenlijke wilskracht
Dromen, durven, dóen
Medewerkers die de schouders
eronder zetten. Klanten die geloven
in eigen kunnen en zich niet snel
door grenzen laten inperken. Dat
zijn de mensen waarmee Friesland
Bank zich graag identificeert en
waaraan de bank zich bij voorkeur
binnen een duurzame relatie ver
bindt. Binnen Friesland, buiten
Friesland. Want ook Friesland Bank
laat zich aan grenzen niets gelegen
liggen. Amsterdam, 2006. Een
toplocatie aan het Museumplein.
Nieuwe klanten die kiezen voor ‘het
verschil’. Dat geeft de ambities
prima weer.
Friesland Bank heeft in 2006 een recordwinst van 107 miljoen gerealiseerd. Dit is een
winstcijfer om trots op te zijn, temeer daar de prestatie is neergezet in een jaar waarin
veel energie is geïnvesteerd in een omvangrijke transitie die moet resulteren in verhoging
van de klantwaarde. Meer actieve aandacht, de intentie om met elkaar een duurzame rela
tie aan te gaan, de focus op de adviesfunctie en een uitgebalanceerde mix van producten
en diensten die aansluit op de individuele klantbehoefte. Ziedaar de ingrediënten waar
mee Friesland Bank het verschil wil maken. Aan de prestaties die zijn verricht om enerzijds
indrukwekkende winstcijfers te verwezenlijken in een sterk competitieve markt en ander
zijds een transitie tot stand te brengen die de organisatie van hoog tot laag op scherp
heeft gezet, ligt een unieke combinatie van geloof in eigen kunnen en doorzettingsvermo
gen ten grondslag. In gezamenlijke wilskracht, de hoofdvoorwaarde om onze gezamenlijke
missie te volbrengen, heeft de bankorganisatie zich in 2006 groot getoond. Dat geeft veel
vertrouwen voor de toekomst.
Geloof in eigen kunnen
Het opmerkelijk motto waarmee Friesland Bank het jaar 2007 is ingegaan, is dan ook door
voornoemde kenmerken ingegeven. Met drie woorden slechts - ‘willen is kunnen’ - laat
de bank haar klanten delen in de overtuiging dat succes, privé of zakelijk, groot of klein,
begint met vertrouwen in de mogelijkheden en de kansen en wordt afgedwongen door de
mouwen op te stropen. “Het is een typisch noordelijke grondhouding,” zegt Willem
Cramer, voorzitter van de Raad van Bestuur van Friesland Bank. Na het opvallende promo-
tieoffensief uit 2006 - www.onzeplannen.nl - kiest Friesland Bank met ingang van 2007
voor een landelijk charmeoffensief waar ‘de Friese klei als het ware vanaf spat’. Via Het
Financieele Dagblad, gerenommeerde opiniebladen als Elsevier en HP/De Tijd, en in
smaakmakende magazines als Nautique, Buitenleven en Seasons, is de lezer een blik
gegund in de ‘ziel’ van de eigenzinnige Friese bankinstelling en presenteert Friesland Bank
haar motto, ‘willen is kunnen’.
Willem Cramer: “Friesland Bank is trots op haar roots. Maar in een wereld waarin grenzen
vervagen, zijn geografische kenmerken op zich geen garantie meer voor zakelijke verbinte
nissen. Biotoop of taal geven nauwelijks concurrentievoordeel, een zekere zielsverwant
schap daarentegen wel. Wilskracht zit noorderlingen in de genen. Hier geldt: ‘kom maar
op, dat dóen we gewoon’. Die instelling vragen we van onze medewerkers en delen we
graag met onze relaties. Vanuit die instelling willen we de markt overtuigen van de toege
voegde waarde die wij als compacte, actieve financiële dienstverlener te bieden hebben.
Friesland Bank is de bank voor ondernemende mensen die geloven in eigen kunnen en
zich niet snel door grenzen laten inperken.”
‘Greate Pier in Haute Finance'
Friesland Bank breidt zich steeds verder uit. In 2006 is op een schitterende locatie in Am
sterdam, aan het Museumplein, een nieuw kantoor geopend. Plannen voor een vestiging
in Utrecht verkeren in een ver gevorderd stadium. De bestuursvoorzitter: “Amsterdam is
RAAD VAN BESTUUR