Records zijn het resultaat van gezamenlijke wilskracht Dromen, durven, dóen Medewerkers die de schouders eronder zetten. Klanten die geloven in eigen kunnen en zich niet snel door grenzen laten inperken. Dat zijn de mensen waarmee Friesland Bank zich graag identificeert en waaraan de bank zich bij voorkeur binnen een duurzame relatie ver bindt. Binnen Friesland, buiten Friesland. Want ook Friesland Bank laat zich aan grenzen niets gelegen liggen. Amsterdam, 2006. Een toplocatie aan het Museumplein. Nieuwe klanten die kiezen voor ‘het verschil’. Dat geeft de ambities prima weer. Friesland Bank heeft in 2006 een recordwinst van 107 miljoen gerealiseerd. Dit is een winstcijfer om trots op te zijn, temeer daar de prestatie is neergezet in een jaar waarin veel energie is geïnvesteerd in een omvangrijke transitie die moet resulteren in verhoging van de klantwaarde. Meer actieve aandacht, de intentie om met elkaar een duurzame rela tie aan te gaan, de focus op de adviesfunctie en een uitgebalanceerde mix van producten en diensten die aansluit op de individuele klantbehoefte. Ziedaar de ingrediënten waar mee Friesland Bank het verschil wil maken. Aan de prestaties die zijn verricht om enerzijds indrukwekkende winstcijfers te verwezenlijken in een sterk competitieve markt en ander zijds een transitie tot stand te brengen die de organisatie van hoog tot laag op scherp heeft gezet, ligt een unieke combinatie van geloof in eigen kunnen en doorzettingsvermo gen ten grondslag. In gezamenlijke wilskracht, de hoofdvoorwaarde om onze gezamenlijke missie te volbrengen, heeft de bankorganisatie zich in 2006 groot getoond. Dat geeft veel vertrouwen voor de toekomst. Geloof in eigen kunnen Het opmerkelijk motto waarmee Friesland Bank het jaar 2007 is ingegaan, is dan ook door voornoemde kenmerken ingegeven. Met drie woorden slechts - ‘willen is kunnen’ - laat de bank haar klanten delen in de overtuiging dat succes, privé of zakelijk, groot of klein, begint met vertrouwen in de mogelijkheden en de kansen en wordt afgedwongen door de mouwen op te stropen. “Het is een typisch noordelijke grondhouding,” zegt Willem Cramer, voorzitter van de Raad van Bestuur van Friesland Bank. Na het opvallende promo- tieoffensief uit 2006 - www.onzeplannen.nl - kiest Friesland Bank met ingang van 2007 voor een landelijk charmeoffensief waar ‘de Friese klei als het ware vanaf spat’. Via Het Financieele Dagblad, gerenommeerde opiniebladen als Elsevier en HP/De Tijd, en in smaakmakende magazines als Nautique, Buitenleven en Seasons, is de lezer een blik gegund in de ‘ziel’ van de eigenzinnige Friese bankinstelling en presenteert Friesland Bank haar motto, ‘willen is kunnen’. Willem Cramer: “Friesland Bank is trots op haar roots. Maar in een wereld waarin grenzen vervagen, zijn geografische kenmerken op zich geen garantie meer voor zakelijke verbinte nissen. Biotoop of taal geven nauwelijks concurrentievoordeel, een zekere zielsverwant schap daarentegen wel. Wilskracht zit noorderlingen in de genen. Hier geldt: ‘kom maar op, dat dóen we gewoon’. Die instelling vragen we van onze medewerkers en delen we graag met onze relaties. Vanuit die instelling willen we de markt overtuigen van de toege voegde waarde die wij als compacte, actieve financiële dienstverlener te bieden hebben. Friesland Bank is de bank voor ondernemende mensen die geloven in eigen kunnen en zich niet snel door grenzen laten inperken.” ‘Greate Pier in Haute Finance' Friesland Bank breidt zich steeds verder uit. In 2006 is op een schitterende locatie in Am sterdam, aan het Museumplein, een nieuw kantoor geopend. Plannen voor een vestiging in Utrecht verkeren in een ver gevorderd stadium. De bestuursvoorzitter: “Amsterdam is RAAD VAN BESTUUR

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2006 | | pagina 15