persoonlijke gesprek. Een financieel adviseur hoeft niet alles te
weten, maar moet wel de bereidheid tonen zich in klanten te
verdiepen en aanvullende expertise te mobiliseren. De
contacten moeten goed, eerlijk en consistent zijn. Dat vind ik
tot nu toe bij Friesland Bank.”
De juiste snaar
Vanuit zijn brede ervaring als adviseur bij uiteenlopende
veranderingsprocessen, acht de heer Popma het verstandig en
moedig dat Friesland Bank zich op dit moment zo helder uit
spreekt over de te volgen route en daar ook organisatorische
consequenties aan verbindt. Ondernemen wordt gedicteerd
door de slinger van de klok, stelt hij vast. Organisaties moeten
naar zijn idee de flexibiliteit hebben om hun doen en laten
geregeld tegen het licht te houden. Vraagt de diagnose om
verandering, dan is het de kunst om bij iedereen de juiste snaar
te raken.
“Mensen veranderen alleen als ze dat met overtuiging willen.
Voor een bankorganisatie is die slag van vitaal belang. Flet is
‘peoples business’, zeker in de koers die Friesland Bank vaart.
Die koers spreekt me aan. Friezen zijn gevoelig voor de
vertrouwdheid binnen een relatie. Daarom is het goed dat
Friesland Bank binnen haar eigen provincie zichtbaar aanwezig
blijft. Dat private banking daarbij een speerpunt is, acht ik van
zelfsprekend. In private banking draait alles om aandacht. Juist
een bank als Friesland Bank kan zich daarin onderscheiden. De
ambitie om de vlag ook buiten de provinciegrenzen te planten,
vind ik schitterend en realistisch. Kijk maar eens naar de succes
sen van het investeringsbedrijf. Overigens ben ik van mening
dat Friesland Bank op de ‘uitmarkt’ echt in alle opzichten
exclusief moet durven zijn. Niet overél willen gaan zitten en
niet te groot willen worden. Selectief durven zijn. Dat is in mijn
optiek de succesfactor in een markt waarin de meeste
producten en diensten een grote mate van gelijkenis vertonen.”
Foutloos en volgens afspraak
De heer Popma beschouwt zichzelf als ‘niet de gemakkelijkste
klant’. Hij zegt: “Is de persoonlijke relatie goed, dan accepteer
je vanzelf wat meer van elkaar, maar van slordigheid of gebrek
aan aandacht word ik kregelig. De inzet moet zijn dat er fout
loos en volgens afspraak wordt gewerkt. Krijg ik de toezegging
dat ik binnen een bepaalde termijn wordt teruggebeld, dan
verwacht ik dat men zich aan die belofte houdt. Ik blijf graag op
de hoogte van productontwikkelingen, maar word wat kop
schuw als nieuwe waar al te opdringerig wordt aangeboden. Ik
ervaar bij Friesland Bank een aangename balans in commercie
en relatiemarketing. Bij private banking doet de bank zaken met
het geld van haar cliënten. De invalshoek moet dus altijd zijn:
wat bewéégt die cliënt? Er moet een zekere gretigheid bestaan
om daar achter te komen, desnoods tijdens een goede partij
golf.”
De algemene conclusie van mr. ir. Popma is dat hij zich thuis
voelt bij Friesland Bank en alle vertrouwen heeft in de wijze
waarop de bank zijn financiële belangen behartigt. Dat geeft
een ‘comfortabel gevoel' nu hij een fase heeft bereikt waarin
het privé-leven voorrang geniet boven de zaken. “Het is goed te
weten datje bankiert bij een laagdrempelige organisatie die jou
met naam en toenaam kent en tijd uittrekt om de zaken
geregeld door te nemen. Na de ervaringen met mijn vroegere
huisbankier, is het een verademing om vast te kunnen stellen
dat er nog bankmensen bestaan, die zich wél met hart en ziel
voor je willen inzetten. Voor zover ik heb kunnen waarnemen,
vind ik dat Friesland Bank bevoorrecht is met de integriteit van
de mensen die als echte vaandeldragers het gezicht van de
bank voor het voetlicht brengen.”
INTERVIEW