toire, willen we onze klanten blijven boeien en verrassen. Willen
we op onze thuismarkt groei realiseren, dan is het belangrijk
dat klanten zich ook prijstechnisch comfortabel voelen bij
Friesland Bank. Als nuchtere noorderlingen hebben we graag
waar voor ons geld. Friesland Bank zal zich nooit of te nimmer
profileren als prijsvechter, maar moet beslist wél concurrerend
zijn. Een mooi voorbeeld is de hypotheekactie die Friesland
Bank in 2005 heeft gevoerd, waarbij de nadruk is gelegd op de
langlopende rentetarieven. Voor het eerst is dat breed uit
gemeten, via billboarding en busreclame, een manier van
adverteren die voor Friesland Bank grensverleggend was. De
respons was uitstekend, zowel in commercieel opzicht als uit
het oogpunt van waardering. We hebben mogen vaststellen dat
ons vaste publiek er prijs op stelt als we een beetje rumoer
veroorzaken.
De tweede route die Friesland Bank volgt om door te groeien, is
uitbreiding van activiteiten buiten het noorden. Daarbij is het
vizier gericht op de zakelijke markt en op vermogende particu
lieren. De bijzondere band, die bijna per definitie bestaat tussen
een van oorsprong typisch Friese bankinstelling en haar Friese
klanten, is in andere delen van Nederland niet kopieerbaar.
Daar ontbreekt die unieke ‘bindende factor’ die zich beter laat
beleven dan benoemen, maar die zich in ieder geval niet laat
exporteren. Wat zich wel laat exporteren, is de wijze waarop
Friesland Bank als financiële partner wenst op te trekken met
haar zakelijke relaties en de daarbij passende particuliere klan
ten. Het gezicht dat onze organisatie sinds een paar jaar via
verschillende kantoren in Noord-Nederland laat zien, wordt
betrouwbaar en sympathiek bevonden. Op dit moment zijn de
betreffende kantoordirecteuren en hun teams daarin succes-
bepalend. Zij fungeren als ambassadeurs van de culturele voet
afdruk van Friesland Bank en na een pioniersfase geeft 2005
aan dat die voetafdruk ook op ‘vreemde bodem’ een spoor
nalaat dat ondernemers en vermogende particulieren graag vol
gen. In 2006 staan we voor een belangrijke professionalise-
ringsslag. En juist daarbij zijn de consistente inzet van een
merkcampagne, maar ook adequate sponsoring, relatie-
marketing en een transparant persbeleid van vitaal belang.
Hoog tijd voor ambitie
Voor de ontwikkeling en uitwerking van een thematische merk
campagne, die nadrukkelijk uiting geeft aan de ambitie van de
bank, is het nu hoog tijd. Dat er in het najaar van 2005
instemmend door de Raad van Bestuur is gereageerd op de
communicatielijn die hiervoor in samenwerking met externe
deskundigen is uitgezet, was zeer belangrijk. Voor die commu
nicatielijn zijn zowel de inhoudelijke boodschap voor 2006 als
de sfeerelementen die de boodschap dragen definitief bepaald.
De strategische bouwstenen voor een succesvolle marktbewer
king van Friesland Bank zijn er vier in getal: wederkerigheid,
doen watje belooft, relatiegericht handelen vanuit de
menselijke maat en een ondernemende attitude. Hoe deze
strategische bouwstenen zullen worden vertaald in effectieve
communicatie laat zich hier nog even raden. Maar dat de
vertaling van deze strategische uitgangspunten zal aansluiten
op onze natuurlijke eigenschappen is duidelijk. De spreekwoor
delijke nuchterheid, onverzettelijkheid en eigenzinnigheid van
het noorden zullen daarin ongetwijfeld terugkomen. En daar
mee is de cirkel rond. Het profiel van Friesland Bank komt in de
nieuwe merkcampagne tot in alle details tot haar recht. Als
organisatie zijn we er klaar voor om het merk Friesland Bank in
2006 systematisch in de markt te zetten. Dat blijven we binnen
Friesland en de andere noordelijke provincies doen. Maar vooral
ook daarbuiten. Dat gaan we doen met zwier en overtuiging,
want het is een merk waarop we trots mogen en kunnen zijn.
drs. Zwier Kroese
Directeur Corporate Communication
CORPORATE COMMUNICATION