aansluit bij de watersportreputatie van onze provincie. Zo zul
len we steeds kritisch kijken naar raakvlakken.
Een absolute voorwaarde die Friesland Bank stelt aan de geloof
waardigheid van sponsoractiviteiten, relatiebeheer en bedrijfs
communicatie is dat de keuzes die we maken, overeenstemmen
met de natuurlijke waarden van onze onderneming. Alleen dan
kun je authentiek zijn. Die natuurlijke waarden zijn in 2005
opnieuw geformuleerd en in de spotlights gezet. Friesland Bank
is verbonden met de provincie, maar allesbehalve ‘provinciaals’.
Friesland Bank komt voort uit ondernemingsgezindheid. Denk
maar aan ons coöperatieve verleden. Onze organisatie heeft
bewust gekozen voor zelfstandigheid en het steeds aangedurfd
om andere dan de platgetreden paden te bewandelen. Friesland
Bank heeft ook altijd onomwonden en op basis van zuivere
argumenten nee durven zeggen tegen bepaalde ontwikkelingen
en laat zich niet leiden door de ‘waan van de dag’. En tenslotte:
dat nuchtere stel mensen aan wie je van oudsher gerust je
spaargeld kunt toevertrouwen of een financieringsaanvraag
kunt voorleggen, staat ook nog eens garant voor expertise en
toewijding. Zeggen we ja, dan bijten we ons voor 100% in de
materie vast en maken we waar wat we beloven. Doordat we
een compacte organisatie zijn met een inzichtelijke structuur,
weten klanten snel waar ze aan toe zijn, wat ons een voor
sprong geeft op landelijk en internationaal georiënteerde
organisaties. Al die aspecten bij elkaar zorgen voor een profiel
dat gezien mag worden en dat met ingang van 2006 ook vaker
en op meer plaatsen gezien zal worden, binnen én buiten de
noordelijke provincies. In 2005 is de blauwdruk ontwikkeld die
maatgevend is voor de toonzetting en uitvoering van onze
communicatie- en marketinginspanningen. Er ligt een perfect
huisstijlstramien; de interne communicatie is verankerd in de
bedrijfsprocessen, zodat iedereen zich op de hoogte kan stellen
van de doelen en de uitgestippelde route daarheen; de lijnen
zijn uitgezet voor sponsorbeleid en relatiebeheer. Belangrijk in
dit verband is dat de Raad van Bestuur het licht op groen heeft
gezet voor een nieuwe ‘merkcampagne’, die de huidige
campagne waarin de nieuwe ambities van Friesland Bank nog
onvoldoende tot uiting komen, gaat vervangen. Maar daarover
later meer.
Geslaagde huisstijloperatie
Is het besluit eenmaal genomen om actiever je gezicht te laten
zien, nadat alle onderdelen van de organisatie een spiegel is
voorgehouden, dan volgt de uitdaging om alle aspecten die
voorwaardenscheppend zijn voor de contacten met de markt in
overeenstemming te brengen met je identiteit. In 2005 is de
afdeling geslaagd in de definitieve afronding van onze huisstijl
operatie. Met de opwaardering van de huisstijl is al eerder een
aanvang gemaakt. De ingeslagen weg sloot haarfijn aan bij de
strategische keuzes. De ‘F’ is gemoderniseerd, ons wat aardse
groen is ingeruild voor diepblauw, wat de zakelijke dynamiek
van onze bankorganisatie beter weerspiegelt. De typografie is
stijlvol en toegankelijk. Alle voorwaarden zijn ingevuld om ons
met behulp van onze huisstijl eenduidig naar buiten toe te
presenteren, of het nu om een zakelijke brief, het logo aan de
kantoorgevel of een reclamecampagne gaat. Medewerkers, zo is
uit intern onderzoek in 2005 gebleken, weten onze afdeling uit
stekend te vinden als er vragen of twijfels bestaan over de toe
passing van de huisstijl. Overigens is een huisstijl beslist geen
keurslijf, het is een combinatie van stijlelementen die in onder
linge samenhang iets vertellen over de aard van het beestje.
Ondernemerselan en diepgang
Door consequent te zijn, vergroten we het proces van herken
ning en identificatie. Minstens zo belangrijk als tastbare
elementen als kleurstelling, logo en taalgebruik, is de iets
minder grijpbare factor ‘attitude’. Het beantwoorden van de
telefoon, de snelheid waarmee we terugbellen, de wijze waarop
we onze klanten tegemoet treden, het zijn sleutelfactoren voor
de mate waarin de markt de ‘stijl van ons huis’ apprecieert. Het
ondernemerselan van onze mensen, de vasthoudendheid waar
mee we ons verdiepen in de problematiek van onze klanten en
de diepgang van onze advisering, het zijn beslissende factoren
voor de klandizie die ons wordt gegund. Met de keuze voor die
specifieke ‘stijl van het huis’ legt Friesland Bank een stevige
claim op haar medewerkers die de bank als echte professionals
vertegenwoordigen. Attitude, motivatie en uitstraling van je
mensen maken of breken een huisstijl.
Om maximale betrokkenheid te waarborgen, is eind 2005
gezorgd voor een betere inbedding van de interne communi
catie. Binnen de afdeling is een functionaris benoemd, die alle
activiteiten op dit vlak initieert en coördineert. Juist doordat
Friesland Bank een compacte organisatie is, kunnen we ons
onderscheiden door de expliciete inzet van menselijk talent.
Om samen vorm te geven aan onze bijzondere rol op het toneel
van de financiële dienstverlening, achter de schermen of op het
podium, moet iedereen het script kennen. Regieaanwijzingen
moeten voor iedereen verstaanbaar en begrijpelijk zijn. En
bovenal: iedereen moet doordrongen zijn van wat we ons
publiek willen voorschotelen en gemotiveerd zijn om daar een
maximale bijdrage aan te leveren. Adequate, tijdige informatie
verstrekking is daarvoor essentieel. Via diverse kanalen als
intranet, het personeelsorgaan en interne nieuwsbrieven wordt
daar sinds 2005 systematisch in voorzien. De toon is open en
eerlijk. Maar we betrachten ook een stukje nuchterheid: we
communiceren als er wérkelijk zaken aan de orde zijn die er toe
doen en beslist niet om elkaar zoet te houden.
Billboarding en busredame
Friesland is voor onze bank een vertrouwd toneel. Ons vaste
publiek waardeert de manier waarop we onze rol uitvoeren en
vindt het plezierig om erbij te horen. We realiseren ons echter
terdege dat we permanent kritisch moeten zijn op ons reper-
FRIESLAND BANK 2005