Een stevig profiel
zet klanten op het goede spoor
Corporate Communication
0 Friesland Bank heeft gezonde groeiambities, binnen en buiten de noordelijke provincies. Om
deze waar te maken, ruilen we onze noordelijke neiging tot relativeren in voor een stijl van
presenteren die de kwaliteiten van onze organisatie zelfverzekerd uitdraagt. De afdeling
Corporate Communication heeft in 2005 veel werk verzet om daar beleidsmatige invulling
aan te geven. In lijn met de ondernemingsstrategie is de organisatie eerst een spiegel voor
gehouden: wie zijn we en hoe worden we beoordeeld? Er zijn kernkwaliteiten benoemd, die
grotendeels voortspruiten uit de bankhistorie. Die zijn vervolgens vertaald naar alle midde
len en kanalen die Friesland Bank inzet om zich aan de markt te laten zien. Met als klap op de
vuurpijl: heldere sjablonen voor een echte merkcampagne die de kernkwaliteiten vanuit een
Friese setting voor het voetlicht brengt. Komend najaar gaat de campagne van start. Dan
geeft Friesland Bank nationaal haar visitekaartje af. Betrokkenheid van de bank met het wel
en wee van haar klanten zal zeker onderdeel van haar centrale boodschap blijven: want uit
eindelijk gaat het in onze dienstverlening toch om persoonlijk contact.
Directeur Corporate
Communication drs. Zwier
Kroese, rentmeester van de
‘culturele voetafdruk’ van
Friesland Bankf zet uiteen welke
strategische keuzes in zoos zÜn
gemaakt met betrekking tot de
in- en externe communicatie.
Van oudsher is Friesland Bank een vriendelijke, ingetogen bank,
niet zozeer joviaal, maar eerder op een zorgvuldig afgewogen
manier betrokken bij de noordelijke gemeenschap. Zowel
particuliere als zakelijke klanten voelen zich uitstekend thuis bij
die stijl van optreden. Dat blijkt onder meer uit de hoge score in
naamsbekendheid in ons werkgebied en uit de bijzondere loya
liteit van onze klantenkring. Als Friesland Bank hebben we lang
in de luxe positie verkeerd dat we de kwaliteit van onze
producten en adviseurs nauwelijks hoefden te afficheren.
Friesland Bank? Dat is een nuchter stel mensen, bij wie je spaar
geld in vertrouwde handen is, bij wie je een solide hypotheek
kunt afsluiten en bij wie je als regionale ondernemer met een
gerust hart kunt binnenlopen voor een bedrijfsfinanciering. Dit
klopt allemaal als een bus. Echter, onze ‘culturele voetafdruk’
kent nog veel meer aspecten. In een tijd waarin ‘klanttrouw’
geen vanzelfsprekendheid meer is en waarin we ons hebben
voorgenomen om onze financiële dienstverlening ook buiten de
provinciegrenzen aan te bieden, is het opportuun om ook die
andere aspecten beter onder de aandacht te brengen. In 2005 is
daarvoor de basis gelegd, ten eerste door die karakteristieke
aspecten voor onszelf te benoemen en te analyseren, ten
tweede door daar een communicatieplan aan vast te knopen.
Dit plan krijgt in 2006 met een vernieuwde communicatie-
aanpak zijn beslag.
Traditie en vernieuwing
Een voetafdruk levert een profiel op. Dat profiel is spannender
dan we geneigd zijn uit te dragen. Natuurlijk heeft onze historie
alles te maken met het Friese land en de provinciale verhou
dingen. Dat komt ook duidelijk terug in de wijze waarop wij ons
vandaag de dag presenteren: als eigentijdse organisatie die
opereert vanuit een duidelijke verbondenheid met de regio en
het bijbehorende verleden. Kijk alleen al naar onze huisvesting
in het hart van Leeuwarden. Onder de markante koepel van
Friesland Bank zijn bestaande bouw en nieuwbouw harmonieus
met elkaar in verbinding gebracht tot een dynamische kantoor
omgeving, waarin licht en ruimte sfeerbepalend zijn. Ook in ons
sponsorbeleid is de evenredige waardering voor enerzijds
tradities en anderzijds vernieuwing terug te vinden. Met veel
passie houden we ‘De Holland’ en ‘De Stänfries’ in de vaart,
historische schepen met een respectabele staat van dienst. Met
evenveel bezieling participeert Friesland Bank in het piepjonge
Museum Belvédère, waarvan de huiscollectie grotendeels uit
hedendaagse kunst bestaat. Een vast criterium voor sponsor
activiteiten is dat onze keuze aansluit bij onze oorsprong en bij
de beleving van onze klantenkring. Zo is in 2005 opnieuw
besloten tot sponsorschap van de Koninklijke Nederlandse
Kaatsbond (KNKB), maar bijvoorbeeld ook van de Drentse Golf
Country Club om de verbondenheid van Kantoor Assen met
het lokale/regionale bedrijfsleven te onderstrepen. In 2006
participeert Friesland Bank in ‘Friesland Vaart’, wat mooi