bare egards ontvangen en verder geholpen. Dat aanbellen
meteen ook extra veiligheid met zich meebrengt, is als
bijkomend voordeel niet onbelangrijk voor een bank.
Bij de samenstelling van het team (15 medewerkers inmiddels)
is bewust gekozen voor ‘local heroes’, aangevuld met profes
sionals uit Friesland die goed vertrouwd zijn met de systemen
van Friesland Bank. We hebben gezocht naar mensen met een
zekere bagage. Je wilt een bank zijn die interessant is voor de
fine fleur van de regio. Daar horen adviseurs bij van een zeker
statuur. De gemiddelde leeftijd van ons team ligt rond de
40 jaar en minimaal 10 jaar bankervaring gold als absoluut
criterium om bij Friesland Bank Enschede aan de slag te mogen.
De animo daarvoor was overigens groot. Het avontuur en de
ondernemingsdrift spraken duidelijk tot de verbeelding. De
missie was glashelder: klanten van kaliber binnenhalen en
binnenhouden. Daarin zijn we geslaagd, onder meer door stevig
te lobbyen in onze bestaande netwerken. Ook de interactie met
de OPM-specialisten (per i januari 2006 Friesland Bank
Investments) is doorslaggevend geweest. Daarmee hebben we
een unieke rol kunnen spelen in diverse management-buy-outs.
Dergelijke geslaagde exercities gaan in Twente snel van mond
tot mond. In 2005 is gebleken dat new business niet langer
alleen op persoonlijke titel binnenkomt. De regionale markt
begint rekening te houden met het nieuwe merk.
Ervaren effectenteam
Friesland Bank Enschede heeft in 2005 een omzet gegenereerd
van 1,4 miljoen, wat meer dan een verdriedubbeling is ten
opzichte van pioniersjaar 2003. De netto winst bleef iets achter
op het budget, wat is toe te schrijven aan het feit dat de marges
in 2005 behoorlijk onder druk stonden, een punt van blijvende
aandacht, ook in 2006. Door snel en adequaat te anticiperen op
lokale marktverschuivingen, zijn wij erin geslaagd een zeer
ervaren en succesvol effectenteam aan te trekken, wat heeft
geresulteerd in een substantiële positieverbetering in de
effectenmarkt. Met name voor het segment private banking
heeft dit een belangrijke strategische voorsprong met zich mee
gebracht. Bij alle partijen die zich in Twente op deze zelfde
nichemarkt richten, staat Friesland Bank inmiddels hoog op de
shortlist van geduchte concurrenten. De post ‘toevertrouwde
gelden’ is in 2005 aanzienlijk gegroeid. Alle signalen wijzen
erop dat 2005 het jaar is geweest waarin de weegschaal defini
tief is doorgeslagen van ‘break even’ naar winstgevend in 2006.
Minstens zo belangrijk als het financiële resultaat is de ‘mentale
overwinning’ die Friesland Bank Enschede in 2005 heeft
geboekt. Activiteiten om het merk in de regio neer te zetten,
hebben hun impact niet gemist. Met roadshows langs onder
meer accountants, makelaars en notarissen hebben we onze
naam en propositie stevig onder de aandacht gebracht. Met
sponsoractiviteiten, hoofdzakelijk gericht op culturele
evenementen waarvan we konden veronderstellen dat ze
mochten rekenen op de belangstelling van onze doelgroep, heb
ben we goodwill gekweekt en de naamsbekendheid vergroot, in
korte tijd hebben we een reputatie verworven van solide en
betrouwbare partij. Dat heeft zich inmiddels op de particuliere
markt vertaald in klanten met een aantrekkelijke effecten
portefeuille, die ons bewust hebben gekozen als adviesbank.
Door te participeren in bijzondere samenwerkingsverbanden,
onder meer met Friesland Bank Investments en externe partijen
als Triodos Bank, zijn we betrokken bij het optuigen en uit
voeren van een aantal bijzondere projecten. Onze zakelijke por
tefeuille heeft zich in 2005 ontwikkeld tot divers en perspectief
rijk. We merken dat het bedrijfsleven openstaat voor een frisse
wind en zoekt naar een serieus alternatief voor de parafen
cultuur die bij grotere financiële dienstverleners vaak ten koste
gaat van de slagvaardigheid.
juiste keuze
Dat alternatief kan Friesland Bank bij uitstek bieden op voor
waarde dat we blijven focussen op de klantwaarde en ervoor
zorgen dat we onze bancaire systemen in korte tijd optimali
seren. Dat heeft absolute prioriteit. Qua advieskracht en dienst
verlening scoren we hoog in Enschede, maar op de functio
naliteit van de onderliggende systemen scoren we nog te laag.
Het was dan ook goed nieuws dat upgrading van de primaire
bankprocessen tot speerpunt is benoemd in de strategie die de
Raad van Bestuur heeft uitgezet. Wij onderschrijven de nieuwe
koers sowieso onvoorwaardelijk op alle punten. Het gekozen
tweesporenbeleid dat duidelijk onderscheid maakt tussen de
thuismarkt, Friesland, en de activiteiten in de rest van
Nederland, schept veel duidelijkheid voor ons kantoor en sterkt
ons in de overtuiging dat we de juiste keuze hebben gemaakt:
scherp stellen op de nichemarkt van private banking en zake
lijke dienstverlening, waarbij de klant te allen tijde leidend is en
de kwaliteit van het advies bepalend. Wat ons betreft, vindt de
verdere uitrol van de nieuwe strategie morgen plaats.
Maken we de balans over 2005 op en spiegelen we ons boven
dien aan de ambities die Friesland Bank in 2005 voor zichzelf
heeft geformuleerd, dan is mijn gevolgtrekking dat 2006 even
uitdagend als kansrijk zal zijn. Belangrijk is dat de kantoren
buiten Friesland vanuit hun specifieke strategische opdracht
nóg selectiever durven zijn en het vizier nog beter durven
scherp te stellen op de beoogde doelgroep. Zoals eerder
gememoreerd, hebben wij de bel die wij aantroffen bij de
hoofdingang van onze stadsvilla weloverwogen in functie
gelaten. Daarmee geven we aan dat we de ambitie hebben om
een specifieke klantenkring op te bouwen. Daar hanteren we
duidelijke financiële criteria voor. Dat hebben we niet ver
zonnen omdat we onze neus zouden ophalen voor kleinere
bedrijven en minder draagkrachtige particulieren, maar een
voudigweg omdat we deze categorie buiten Friesland binnen
deze werkwijze niets bijzonders hebben te bieden. Friesland
Bank Enschede is een ondernemende adviesbank, actief vanuit
FRIESLAND BANK 2005