Lokale professionals
geven Fries-Twents visitekaartje af
Kantoor Enschede
0 De Twentse bodem is ontgonnen en ingezaaid. In 2005 is de pioniersfase van Kantoor
Enschede definitief afgesloten. Het was een fase van sporen uitzetten, netwerken, vertrou
wen winnen, overtuigen en vooral ook veel moeten afwijzen. Vanuit puur ondernemerschap,
met alle worstelingen die daarbij horen, is er een gezonde balans bereikt in kosten en baten.
Opmerkelijk is de explosieve toename van effecten en creditgelden in 2005. Daaruit mag de
voorzichtige conclusie worden getrokken, dat de regio Friesland Bank beschouwt als blijver
tje met voldoende grond onder de voeten om gelden aan toe te vertrouwen. Lokale onder
nemers die eenmaal kennis hebben gemaakt met de noordelijke benadering, vervullen
vervolgens een waardevolle ambassadeursfunctie. Alles wijst erop dat 2006 een jaar wordt
van oogsten. Oplettendheid blijft echter geboden, want de marges staan behoorlijk onder
druk. Maar dat het merk Friesland Bank buiten de provincie aanslaat, lijdt geen enkele twij
fel, zo blijkt uit de praktijk van ons tweede kantoor in Overijssel.
Rayondirecteur mr. Berto
Janssen die de unieke kans om
van de grond af aan een nieuw
kantoor op te bouwen met beide
handen aangreep, blikt terug op
2005 en verwoordt met welke
doelstellingen Kantoor Enschede
de toekomst tegemoet gaat
Enschede vervult voor Twente een belangrijke regionale functie,
gericht op zo’n 600.000 huishoudens in de stad en in een straal
van 40 kilometer daar omheen. Friesland Bank heeft driejaar
geleden vastgesteld dat een dergelijke uitgangspositie voldoen
de potentie bood om met een eigen vestiging marktvergroting
te realiseren. De Overijsselse Participatie Maatschappij,
inmiddels omgedoopt tot Friesland Bank Investments, was al
eigendom van Friesland Bank. De ‘kwartiermakers’ waren dus
ter plaatse. Twente is een kleine wereld, wat betekent dat er
snel namen werden genoemd van mogelijke kandidaten die de
handen uit de mouwen zouden willen steken om vanuit niets
een nieuw kantoor op te bouwen. De buitenkans om in een
klimaat dat banken dwingt vooral kantoren éf te stoten een
nieuwe organisatie op te zetten, heeft mij persoonlijk bijzonder
aangesproken.
Friesland Bank heeft bewust gekozen voor lokale personele
invulling, wat een uitstekende strategische beslissing is
geweest. Die lijn heb ik doorgezet in het om me heen
verzamelen van professionals. In de bancaire dienstverlening
geven vertrouwen en de gunfactor de doorslag, zeker in de
beginfase. Onze klanten van het eerste uur hebben niet zozeer
gekozen voor Friesland Bank, maar voor de personen die aan
het kantoor verbonden zijn. Sinds 2005 zien we daar een
kentering in, wat een positief signaal is. In Twente kijkt men de
kat uit de boom. ‘Eerst maar eens zien of het wat wordt met
zo’n nieuwe bank, helemaal uit het noorden’. Inmiddels mogen
we vaststellen dat we die drempel over zijn.
Het huiskamermodel
De opdracht was feitelijk verbluffend simpel: zet in Twente een
kantoor op en zorg ervoor dat het lokale bedrijfsleven na vijf
jaar niet meer om Friesland Bank heen kan. Daarbij zijn verder
geen stringente richtlijnen opgelegd, wat soms wat ruis heeft
veroorzaakt op de lijn met het hoofdkantoor. Als echte pioniers
hebben we in een achterkamertje een business plan geschreven,
vanuit de overtuiging dat we alleen kans van slagen zouden
hebben als echte ‘nicheplayer’, een tikkeltje eigenzinnig en met
een buitengewoon hoge servicegraad. We hebben kritisch geke
ken welk pand daar bij paste. Ons oog viel op de ‘Menko Villa’,
vernoemd naar de textielbaron die het pand heeft laten bou
wen. We hebben weloverwogen voor dit markante onderkomen
gekozen, allereerst omdat een bekende, goed bereikbare locatie
zeker zou bijdragen aan de toegang tot de markt. Een belang
rijke voorwaarde is dat men je gemakkelijk weet te vinden. Een
tweede reden om voor de villa te kiezen, is de uitstraling ervan.
Het is altijd ons beleid geweest onze pijlen te richten op het
hogere marktsegment van middelgrote, goed verankerde
familiebedrijven en vermogende particulieren. Die wil je dan
ook vanuit een gepaste omgeving bedienen. Wij hebben bewust
gezegd: géén geldautomaat in de gevel, een principe dat we
echt hebben moeten bevechten. Wie bij ons geld komt
opnemen, krijgt een comfortabele stoel en een kop koffie aan
geboden. Wij noemen dat het huiskamermodel. Om binnen te
komen, moet men eerst aanbellen. Voor die drempel is bewust
gekozen. Is men eenmaal binnen, dan wordt men met alle denk-