Een tour de force
met een gedenkwaardige finish
Internetbankieren
0 Ongetwijfeld gaat 2005 de boeken in als het jaar waarin Friesland Bank de juiste oprit naar de
digitale snelweg wist te vinden. Dat het voortraject de nodige obstakels heeft gekend, doet
niets af aan de inspanningen die daar in 2005 voor zijn geleverd. Vanaf het moment dat de
Raad van Bestuur groen licht gaf voor de ontwikkeling van een eigen systeem, heeft iedereen
zijn verantwoordelijkheid genomen. Er zijn productieve samenwerkingsverbanden gesmeed
om in een rechte lijn af te stevenen op een helder omschreven einddoel. De kwaliteit van
Friesland Bank Internetbankieren voldoet aan de hoge verwachtingen. De belangstelling van
klantzijde heeft de verwachtingen overtroffen. Op maandag 15 november 2005 klonk het
startsein. Het aantal aanmeldingen was overweldigend.
Channel Manager dn. Nienke
Sikma, binnen de organisatie
ook bekend als ‘Mrs. Internet’,
kijkt met een goed gevoel terug
op een dynamische periode van
inspirerende interactie met
Automatisering, Operations en
de kantorenorganisatie.
Laten we allereerst nuchter vaststellen dat Friesland Bank enige
tijd achter de feiten heeft aangelopen. Er is een weg bewandeld
met voetangels en klemmen, wat veel onnodig oponthoud heeft
veroorzaakt. We konden niet leveren wat men redelijkerwijs in
de 21ste eeuw mag verwachten van een eigentijdse bank
instelling. Heel veel klanten hebben zich erg geduldig getoond.
Dat getuigt van loyaliteit. Daar prijzen we ons gelukkig mee.
Een aantal klanten heeft onze stap op de digitale snelweg niet
willen afwachten, wat begrijpelijk is. We gaan alles op alles
zetten om het vertrouwen in Friesland Bank bij deze klanten te
herstellen. Daar hebben we goede argumenten voor. Eén van
die argumenten is: een verzorgde en veilige omgeving om via
Internet dag en nacht elementaire bankzaken te regelen.
Van koeien naar koepel
Bescheidenheid siert de mens, maar ik durf uit volle overtuiging
te beweren dat we op het eindresultaat hartstikke trots mogen
zijn. En dat geldt ook voor de wijze waarop we toch nog in
relatief korte tijd sämen naar dat resultaat hebben toegewerkt.
Voor wat betreft de functionaliteit kan Friesland Bank Internet
bankieren met alle bestaande systemen concurreren. Praten we
over sfeer, uitstraling en klantvriendelijkheid, dan vind ik dat
ons systeem echt iets extra’s biedt. De webpagina’s zijn rustig
en overzichtelijk gestructureerd. De sfeer van de pagina’s sluit
goed aan bij de sfeer van de bank. Wat mij persoonlijk aan
spreekt, is dat wij het hebben aangedurfd om via zo’n hightech
medium toch een stukje ‘Friese traditie’ te laten zien. Een web
site van een financiële dienstverlener met koeien erop. Dat is
een unicum en dat getuigt van de verbintenis met onze
provincie. Koeien enerzijds, het futuristische stempel van onze
hoofdstedelijke koepel anderzijds. Dat past mooi bij onze
ambitie: modern bankieren met respect voor onze wortels.
Als je mij vraagt naar de hoogtepunten van 2005 voor Friesland
Bank en evenzeer voor mij persoonlijk, dan hoef ik daar niet
over na te denken. De onbetwiste mijlpaal was het moment dat
het licht op groen ging voor Friesland Bank Internetbankieren.
Daarmee is een periode afgesloten van intensieve samen
werking, met de focus op één duidelijk hoofddoel, met duide
lijke prestatieverplichtingen, met een superstrakke planning. In
mijn nieuwe functie van Channel Manager heb ik veel ruimte
gekregen om de kar op mijn manier te trekken. En minstens zo
bijzonder is dat de afdeling Automatisering op cruciale momen
ten werkelijk zijn nek heeft durven uitsteken en op basis van
geloof in eigen kunnen een geweldige uitdaging is aangegaan.
Achteraf kijk ik daar met grote voldoening op terug.
Begin 2005 stond de Raad van Bestuur voor een belangrijke
keuze: implementeren we een standaardpakket en nemen we
genoegen met matige flexibiliteit of slaan we een andere weg
in? Tot dan toe richtte het vizier zich voornamelijk op bestaande
systemen die, naar het zich liet aanzien, redelijk goed konden
worden ingepast in de infrastructuur van onze bank. Wat we als
gebruikers zien op Internet lijkt simpel, maar de systematiek die
erachter schuilgaat, is gecompliceerd. Elke transactie met bijbe
horende controle- en fiatteringprocedures is met denkbeeldige
lijntjes verbonden met de systematiek van de bank. Onze orga
nisatie is permanent in beweging, wat betekent dat systemen
altijd moeten kunnen worden verbeterd en aangepast. Bestaan
de pakketten boden onvoldoende ruimte om daarin continu
mee te groeien. Daar kom je pas door ervaring achter en het is