structuren en geboden helderheid weten relaties in korte tijd
hoe de vlag erbij staat, wat in het huidige, dynamische onder
nemingsklimaat van doorslaggevend belang kan zijn. Friesland
Bank is zeker ook een organisatie die op basis van zuivere
argumenten nee durft te zeggen en klanten niet omwille van
klantvriendelijkheid aan het lijntje houdt. Eigenzinnig als
Friesland Bank is en blijft, geven wij onze eigen interpretatie
aan klantvriendelijkheid. Zo stellen wij klantwaarde boven de
aandeelhouderswaarde. Wij investeren in duurzame relaties en
onderscheiden ons met specialistische diensten die zijn afge
stemd op alle fasen in de natuurlijke ‘vermogenscyclus’ die
inherent is aan een ondernemend leven. Friesland Bank is een
kritische en betrouwbare adviseur en geldverstrekker in de
opbouwfase. In de doorgroeifase nemen we onze verantwoor
delijkheid als financieel expert en investeerder. Is de top
bereikt, dan past Friesland Bank op rendabele wijze op de
centen en staan we klaar om voorwaarden te scheppen waar
onder de volgende generatie het stokje kan overnemen. Bij
Friesland Bank committeren we ons aan de ambitie om de
complete ‘circle of life’ in nauwe relatie met onze klanten af te
leggen. Aan die ambitie ontleent Friesland Bank haar unieke
dimensie.
Slagvaardig en inzichtelijk
De wil om deze ambitie waar te maken, is binnen onze
organisatie volop aanwezig. Als Raad van Bestuur erkennen wij
dat nog niet alle middelen en systemen optimaal zijn, maar daar
wordt momenteel bijzonder hard en met veel elan aan gewerkt.
Om onze interne processen te vervolmaken, zijn we in 2005 van
start gegaan met ‘Operatie Overstag’, een pakket van maat
regelen dat ervoor zorgt dat zowel onze mensen als processen
maximaal kunnen bijdragen aan het succes van de nieuwe koers
van Friesland Bank. Sleutelbegrippen zijn: korte lijnen, een
duidige procedures, begrijpelijke systemen, ontwikkeld vanuit
concrete klantbehoeften, accountmanagement waarin onder
nemerschap de boventoon voert, actief en betrokken klant-
beheer. Operatie Overstag voltrekt zich voorspoedig. Onze
klantenkring zal van de operatie zelf weinig merken, maar van
de resultaten des te meer, want 2006 belooft een jaar te wor
den van meer slagvaardigheid en beter inzicht in de kwaliteiten
van Friesland Bank.
Het zal duidelijk zijn dat de medewerkers van Friesland Bank
een succesbepalende rol spelen in het waarmaken van onze
gezamenlijke ambities. Als Raad van Bestuur zijn wij ervan over
tuigd dat wij daarvoor voldoende talent binnen onze gelederen
hebben. De eerder gememoreerde loyaliteit van medewerkers
voegt daar nog een bijzondere waarde aan toe. Als werkgever
neemt Friesland Bank haar plicht om medewerkers in staat te
stellen optimaal te presteren bijzonder serieus. Vernieuwd
HRM-beleid, waarvoor in 2005 een belangrijke basis is gelegd,
zal ertoe bijdragen dat zowel teams als individuele mensen
boven zichzelf kunnen en durven uit te stijgen. De ideale
Friesland Bank bankier is een moderne vakman of vakvrouw die
de durf heeft om voor zijn of haar mening uit te komen en
bereid is om zijn of haar nek uit te steken. Willen we als bank
aan de bal blijven, dan moet alle energie erop gericht zijn dat
we elkaar in scoringspositie brengen. De strategie daarvoor is
uitgezet. Daarbij is ruimte en veerkracht ingebouwd om snel en
adequaat in te springen op onverwachte uitdagingen die zich
op de route voordoen. Mijn persoonlijke missie als voorzitter
van de Raad van Bestuur is dat ik iedereen die Friesland Bank
vertegenwoordigt, weet te stimuleren tot een houding die trots
en geloof in eigen kunnen uitstraalt. Niet de winst telt, maar
het spelplezier. Als ik mensen kan meegeven dat dromen,
durven en doen de belangrijkste voorwaarden zijn voor een
waardevol werkzaam leven, dan acht ik mijn missie geslaagd.
Friesland staat bekend om haar rijke, vruchtbare bodem. En ik
moet zeggen: door onze hele organisatie heen zie ik de
bloemen uit de grond schieten.
drs. Willem Cramer
Voorzitter Raad van Bestuur
11
RAAD VAN BESTUUR