voet aan de grond te krijgen. Alkmaar, Assen, Zwolle en
Enschede volgden. In 2005 hebben we kunnen vaststellen dat
onze kantoren ‘om utens’ de lakmoesproef met verve hebben
doorstaan. Er is duidelijk behoefte aan de specialistische ban
caire activiteiten, gericht op specifieke marktsegmenten, die
Friesland Bank vanuit Friesland en de genoemde steden buiten
Friesland aanbiedt. De verbondenheid met Friesland enerzijds
en het pionierschap in andere, nu nog noordelijke regio’s ander
zijds, bieden een stevig fundament voor beleid dat ruimte biedt
om de eigen stijl van bankieren verder te ontwikkelen en uit te
dragen. Maar bij het groeien van de takken aan onze Friesland
Bank boom blijft het belangrijk om te weten én te beseffen dat
onze wortels in Friesland liggen.
Als Raad van Bestuur zijn wij ervan overtuigd dat er plaats is
voor een bankconcept dat onderscheid maakt tussen de
‘dagelijkse boodschappen’ en de ‘adviesaankoop’. In die laatste
categorie maakt de menselijke schaal van Friesland Bank het
verschil. Want voor een eerlijk en bruikbaar advies moet je
elkaar leren kennen. Juist een bank met kop en staart, wend
baar, bestuurbaar en dichtbij, biedt daarvoor de geëigende
motoriek. Zowel binnen als buiten Friesland mogen we vaststel
len dat particuliere en zakelijke klanten zich herkennen in de
eerlijke, ondernemende benadering van Friesland Bank. Geen
franje, wél expertise. Geen luchtfietserij, maar realisme. Geen
waaghalzerij, wél durf en ondernemingszin. Geen vluchtige
contacten, wél duurzame relaties waarin je elkaar het allerbeste
gunt, ‘in voor- en tegenspoed’. Mijn nadere inspectie van de
onderneming en de markt heeft mij het vertrouwen gegeven
dat de potentie om te groeien ruimschoots aanwezig is en veel
handvatten aanreikt voor strategische uitgangspunten waarmee
de noodzakelijke groei te verwezenlijken is.
Uit winkelen
Expansie fs noodzakelijk om de unieke status van zelfstandige
bank ook voor de toekomst veilig te stellen en om voldoende
‘kritische massa’ te behouden om op de financiële markten mee
te blijven tellen. Zouden we ons beperken tot de min of meer
reguliere dienstverlening binnen Friesland, dan zou de grond
onder onze voeten langzaamaan afkalven om de eenvoudige
reden dat zich de afgelopen jaren in de primaire bancaire
dienstverlening een aardverschuiving heeft voorgedaan.
Nieuwe kanalen en nieuwe informatietechnieken bieden de
consument de mogelijkheid uit winkelen te gaan. Het is al lang
gemeengoed om financiële producten en diensten te betrekken
van diverse aanbieders, op basis van prijs- en kwaliteits-
vergelijking. De adviserende rol van de aanbieder komt bij
standaard producten voor veel relaties op het tweede plan.
Om op deze ontwikkeling adequaat in te spelen, kiest Friesland
Bank binnen de eigen provincie voor de rol van ‘buurtsuper’.
Via ons kantorennetwerk bieden wij een goed en realistisch
assortiment waarvan zowel de kwaliteit als de prijsstelling kan
wedijveren met die van andere aanbieders. Zowel particulieren
als lokale ondernemers kunnen standaardproducten van de
schappen nemen of desgewenst via Internet thuis laten
bezorgen. Om de juiste keus te maken is er altijd competent en
dienstbaar personeel aanwezig, medewerkers die onze klanten
persoonlijk kennen. Voor het aangaan van financiële verplich
tingen die dieper ingrijpen in de levenscyclus, een hypotheek,
een bepaalde kredietvorm of een uitgebalanceerd verzekerings
pakket, beschikt Friesland Bank over deskundige adviseurs die
de tijd nemen om zich te verdiepen in persoonlijke wensen en
mogelijkheden. De brede expertise van het hoofdkantoor in
Leeuwarden en de lokale kennis van het kantoor ter plaatse
vormen in de advisering de ideale mix. Friesland Bank zal niet
altijd de goedkoopste zijn, maar staat wél garant voor kwaliteit
vanuit een eerlijk advies en toont de moed om haar cliëntèle
ook houvast te bieden als zich een iets mindere fase aandient.
Door ons assortiment goed te presenteren en geregeld realis
tische aanbiedingen onder de aandacht te brengen, zien wij als
Raad van Bestuur nog voldoende ruimte om op onze thuismarkt
te groeien. Daarbij blijven wij ons realiseren dat een thuis
wedstrijd niet bij voorbaat gewonnen is. Scherpte is en blijft
van vitale betekenis.
Buiten Friesland
De tweede route waarlangs Friesland Bank groei meent te
kunnen realiseren, is het aanbieden van specialistische bancaire
diensten. Het hogere zakensegment in Friesland evenals
particulieren die kiezen voor ons adviseurschap in private
banking worden bediend vanuit Leeuwarden, Heerenveen en
Drachten. Via representatieve kantoren in Groningen, Alkmaar,
Assen, Zwolle en Enschede is voor dit segment de route naar
buiten zorgvuldig verkend. In 2005 is vastgesteld dat deze kan
toren inmiddels goed verankerd zijn geraakt in de regio die zij
bedienen en een waardevolle bijdrage leveren aan ons totaalre
sultaat. Gezien deze doorbraak heeft de Raad van Bestuur in
2005 de strategische beslissing genomen om actief beleid te
voeren dat moet resulteren in uitbreiding van het netwerk bui
ten Friesland. Voorwaarde is dat noordelijk ondernemerschap
aansluit op de cultuur van de regio waar ons oog op valt. De
dienstverlening buiten Friesland spitst zich toe op het midden
segment van de lokale zakelijke markt en op private banking.
Friesland Bank als ‘buurtsuper’ blijft voorbehouden aan klanten
in onze eigen provincie. Investeren in een soortgelijk netwerk is
niet realistisch, alleen al omdat de bijzondere klantrelatie die
voor een deel is gebaseerd op de gezamenlijke historie elders in
Nederland ondenkbaar is.
Buiten de provincie wenst Friesland Bank zich te onderscheiden
als ‘speciaalzaak’: de ondernemende adviesbank die haar eigen
koers vaart. De compactheid van onze organisatie, gekoppeld
aan de financiële draagkracht, stelt onze bank in staat snel en
vooral ook vanuit een originele invalshoek te anticiperen op
lokale wensen en behoeften. Door de inzichtelijke beslissings-
FRIESLAND BANK 2005