Klantwaarde als maatstaf
voor bank met kop en staart
Raad van Bestuur
0 Friesland Bank brengt iets teweeg bij mensen. En dat is mooi om waar te nemen. Denk alleen
al aan de historische band met de provincie en haar bewoners, zorgvuldig opgebouwd sinds
1913, en anno 2005 nog altijd een solide basis voor wederzijdse betrokkenheid. De samen
leving is sinds de oprichting van onze ‘coöperatieve zuivelbank' weliswaar ingrijpend veran
derd, het gunaspect en de factor vertrouwen blijven bepalend in financiële dienstverlening
die mensen centraal stelt en zich sterk richt op de eigen regio. Dit typisch regionale concept
waaraan Friesland Bank altijd trouw is gebleven, blijkt ook buiten de provincie in vruchtbare
aarde te vallen. Dit geeft alle aanleiding om onze vleugels verder uit te slaan en om de thuis
markt waarin wij zo goed genesteld zijn een stijl van bankieren aan te bieden, die mensen
boven de systemen stelt. Friesland Bank is een organisatie die niemand boven de pet gaat. De
bijzondere maatvoering die zorgt voor een logisch verband tussen kop en staart, vormt een
uniek uitgangspunt voor dienstverlening waarin klantwaarde de maatstaf is.
Voorzitter van de Raad van
Bestuur, drs. Willem Cramer, over
de positie die Friesland Bank in
de financiële dienstverlening
inneemt, over nieuwe kansen en
uitdagingen en over zijn per
soonlijke ambitie om mensen te
prikkelen tot dromen, durven en
doen.
Cijfers liegen niet. Uit de resultaten van 2005 komt een
gezonde organisatie naar voren die goed in staat is om vol
doende rendement te genereren op het eigen vermogen.
Balanstotaal en ratings zijn in relatie tot de schaalgrootte uit
stekend; op de kapitaalmarkt geniet Friesland Bank een solide
reputatie die geenszins door provinciegrenzen wordt beteugeld.
Wat mij als voorzitter van de Raad van Bestuur in het bijzonder
aanspreekt, is de som der delen die aan het resultaat ten grond
slag ligt. De bijdrage van ons investeringsbedrijf is significant,
maar ook de resultaten van bancaire instellingen waarin
Friesland Bank als aandeelhouder deelneemt, zijn uitstekend. In
2005 is bovendien het rendement op onze primaire bancaire
activiteiten verbeterd, ondanks het marktgegeven dat de
marges onder druk bleven staan. Meer efficiency in de operatio
nele processen en samenhangende systemen is één van de
speerpunten om ook in dit speelveld voldoende rendabel te
blijven opereren. In 2005 zijn hiervoor belangrijke stappen
gezet. In dit kader beschouw ik de introductie van Friesland
Bank Internetbankieren als het opslaan van de eerste pagina
van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van deze boeiende
onderneming. Daarom staan we hier nog eens uitgebreid bij stil
in dit eerste Corporate Jaarverslag dat onze financiële bericht
geving over 2005 begeleidt. Andere onderwerpen in deze publi
catie zijn gekozen, omdat zij op een aansprekende wijze inzicht
geven in de huidige positie van Friesland Bank en goed aanslui
ten op de nieuwe 5-jaren strategie die de Raad van Bestuur in
2005 heeft uitgezet.
Als voorzitter van de Raad van Bestuur, aangetreden in 2004,
heb ik in 2005 veel tijd en energie gespendeerd aan een nadere
kennismaking met onze organisatie. Een stuurman moet zijn
schip en bemanning door en door kennen. De betrokkenheid
van onze medewerkers is buitengewoon. Het kennisniveau is
hoog en er is veel enthousiasme, zowel op het hoofdkantoor als
in de kantorenorganisatie. Dit geeft vertrouwen voor de toe
komst. Om onze ambities waar te maken, hebben we iedereen
hard nodig. Uiteraard hebben wij ook onze huidige marktpositie
geanalyseerd. Een uniek aspect van Friesland Bank is de hoge
mate van klantloyaliteit, bepaald door de historische gemene
deler, het Friese erfgoed, dat ik heb leren kennen als zeer
waardevol. In onze thuismarkt weet men Friesland Bank goed te
vinden voor een verscheidenheid aan producten en diensten.
Zowel particulieren als ondernemers voelen zich thuis bij hun
‘eigen bank’ en volgen onze verrichtingen op de voet, kritisch
en openhartig, in overeenstemming met de noordelijke aard.
Specialistische activiteiten
Op de kapitaalmarkt is Friesland Bank Investments al een
landelijke speler die met name in het segment van middelgrote
ondernemingen de aandacht weet te trekken als inventieve en
betrouwbare partner. Om die landelijke reputatie van ons
‘merk’ verder uit te bouwen, is vanaf begin jaren negentig een
behoedzaam begin gemaakt met de inrichting van bank
kantoren buiten Friesland. Onze eerste stap naar Groningen
werd letterlijk ervaren als grensverleggend. Er is geworsteld om
9