ONTWIKKELING
INTEGRITEIT
Financiële uitkomsten
Balans
De dynamiek van de financiële markt brengt met zich mee dat werkzaamheden voortdurend
wijzigen of mogelijk verdwijnen, terwijl er op andere fronten weer nieuwe werkzaamheden
ontstaan. Werken aan de eigen inzetbaarheid is daardoor voor iedereen een absolute voorwaarde.
Naast de investering van de bank, wordt hierbij ook een persoonlijke investering van de
medewerker verwacht. Daarbij gaat het niet alleen om concrete deelname aan opleidingen of
trainingen, maar ook om ontwikkeling in bredere zin. Van alle medewerkers wordt een open vizier
gevraagd voor mogelijkheden als leren van collega’s, coaching, deelname aan projecten, stages of
nieuwe loopbaanstappen.
Om als organisatie effectief en efficiënt te kunnen presteren, dienen medewerkers over specifieke,
doelgerichte kwaliteiten te beschikken. Aandacht voor de eisen die deze resultaatgerichte
benadering stelt aan medewerkers, blijft daarbij van eminent belang. In 2004 zijn in dit kader
voorbereidingen getroffen voor het ontwikkelen van een systematiek voor
competentiemanagement. Hiermee is een basis gelegd voor een belangrijke vervolgstap: sturing
op en ontwikkeling van de benodigde personele kwaliteiten. Naast toepassing binnen de
beoordelings- en beloningssystematiek, zullen deze competenties ook centraal staan bij de
werving en selectie van nieuwe medewerkers, het opstellen van ontwikkelingsplannen voor
individuele medewerkers en het formuleren van opleidingstrajecten. Dit personeelsinstrument
helpt verder bij tijdige signalering van situaties waarin de persoonlijke ontwikkeling niet meer in
de pas loopt met de organisatieontwikkeling. Daardoor kunnen sneller adequate maatregelen
worden getroffen.
Voor een bank is het vertrouwen van klanten essentieel. Bankpersoneel moet daarom niet alleen
deskundig, maar ook betrouwbaar en integer zijn. Ontwikkelingen in de buitenwereld en
aangescherpte regelgeving zijn in 2004 aanleiding geweest om de integriteit en betrouwbaarheid
van medewerkers nog hoger op de prioriteitenlijst te zetten. Verschillende procedures en
campagnes zijn daartoe in gang gezet. In combinatie met de bestaande interne gedragsregels doet
Friesland Bank al het mogelijke om de integriteit en betrouwbaarheid van haar medewerkers te
waarborgen. De eigen verantwoordelijkheid van de medewerker blijft hierbij uiteraard een
bepalende factor.
In een nog steeds matig economisch klimaat is de bank er in 2004 in geslaagd de activiteiten
aanmerkelijk uit te breiden. Het balanstotaal groeide in totaal met 14%, met name door de verdere
groei van de commerciële kredietverlening. Aan het einde van het verslagjaar kwam een
strategische samenwerking met de Bercoop Groep te Oldeberkoop tot stand. Als gevolg hiervan is
de Bercoop Groep meegeconsolideerd in de jaarultimocijfers. Het effect daarvan manifesteert zich
met name onder de balanshoofden Kredietverlening aan de private sector en Spaargelden en
daarmee op de balanstelling.
De kredietverlening aan de private sector groeide in totaal met 813 miljoen Euro, ofwel 15%, tot
een omvang van bijna 6,2 miljard Euro. Van deze toename valt 300 miljoen Euro toe te rekenen aan
Bercoop Groep. De kredietverlening aan particulieren nam toe met 24% tot bijna 3,8 miljard Euro.
Het marktaandeel kon hierdoor volgens verwachting verder toenemen. De zakelijke kredieten
lieten als gevolg van de economische omstandigheden in totaal een beperkte groei van 4% zien,
en kwamen uit op 2,5 miljard Euro. De autonome ontwikkeling leverde een ten opzichte van 2003
26