ONTWIKKELING INTEGRITEIT Financiële uitkomsten Balans De dynamiek van de financiële markt brengt met zich mee dat werkzaamheden voortdurend wijzigen of mogelijk verdwijnen, terwijl er op andere fronten weer nieuwe werkzaamheden ontstaan. Werken aan de eigen inzetbaarheid is daardoor voor iedereen een absolute voorwaarde. Naast de investering van de bank, wordt hierbij ook een persoonlijke investering van de medewerker verwacht. Daarbij gaat het niet alleen om concrete deelname aan opleidingen of trainingen, maar ook om ontwikkeling in bredere zin. Van alle medewerkers wordt een open vizier gevraagd voor mogelijkheden als leren van collega’s, coaching, deelname aan projecten, stages of nieuwe loopbaanstappen. Om als organisatie effectief en efficiënt te kunnen presteren, dienen medewerkers over specifieke, doelgerichte kwaliteiten te beschikken. Aandacht voor de eisen die deze resultaatgerichte benadering stelt aan medewerkers, blijft daarbij van eminent belang. In 2004 zijn in dit kader voorbereidingen getroffen voor het ontwikkelen van een systematiek voor competentiemanagement. Hiermee is een basis gelegd voor een belangrijke vervolgstap: sturing op en ontwikkeling van de benodigde personele kwaliteiten. Naast toepassing binnen de beoordelings- en beloningssystematiek, zullen deze competenties ook centraal staan bij de werving en selectie van nieuwe medewerkers, het opstellen van ontwikkelingsplannen voor individuele medewerkers en het formuleren van opleidingstrajecten. Dit personeelsinstrument helpt verder bij tijdige signalering van situaties waarin de persoonlijke ontwikkeling niet meer in de pas loopt met de organisatieontwikkeling. Daardoor kunnen sneller adequate maatregelen worden getroffen. Voor een bank is het vertrouwen van klanten essentieel. Bankpersoneel moet daarom niet alleen deskundig, maar ook betrouwbaar en integer zijn. Ontwikkelingen in de buitenwereld en aangescherpte regelgeving zijn in 2004 aanleiding geweest om de integriteit en betrouwbaarheid van medewerkers nog hoger op de prioriteitenlijst te zetten. Verschillende procedures en campagnes zijn daartoe in gang gezet. In combinatie met de bestaande interne gedragsregels doet Friesland Bank al het mogelijke om de integriteit en betrouwbaarheid van haar medewerkers te waarborgen. De eigen verantwoordelijkheid van de medewerker blijft hierbij uiteraard een bepalende factor. In een nog steeds matig economisch klimaat is de bank er in 2004 in geslaagd de activiteiten aanmerkelijk uit te breiden. Het balanstotaal groeide in totaal met 14%, met name door de verdere groei van de commerciële kredietverlening. Aan het einde van het verslagjaar kwam een strategische samenwerking met de Bercoop Groep te Oldeberkoop tot stand. Als gevolg hiervan is de Bercoop Groep meegeconsolideerd in de jaarultimocijfers. Het effect daarvan manifesteert zich met name onder de balanshoofden Kredietverlening aan de private sector en Spaargelden en daarmee op de balanstelling. De kredietverlening aan de private sector groeide in totaal met 813 miljoen Euro, ofwel 15%, tot een omvang van bijna 6,2 miljard Euro. Van deze toename valt 300 miljoen Euro toe te rekenen aan Bercoop Groep. De kredietverlening aan particulieren nam toe met 24% tot bijna 3,8 miljard Euro. Het marktaandeel kon hierdoor volgens verwachting verder toenemen. De zakelijke kredieten lieten als gevolg van de economische omstandigheden in totaal een beperkte groei van 4% zien, en kwamen uit op 2,5 miljard Euro. De autonome ontwikkeling leverde een ten opzichte van 2003 26

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2004 | | pagina 34