Resultaten Ontwikkelingen ICT Operations De uit deelnemingen verkregen dividenden alsmede de hierboven genoemde desinvesteringen droegen in het verslagjaar substantieel bij aan het resultaat van de bank. Tegelijkertijd kon de waarde van de resterende portefeuille door waardegroei op gelijk niveau worden gehouden. Door het wegvallen van enkele concurrerende aanbieders in het marktsegment van de middelgrote ondernemingen waar Friesland Bank Investments actief is, als ook door de voortgaande ontwikkeling van haar acquisitiekracht, is de afgelopen jaren het aanbod van participatiemogelijkheden toegenomen, los van hierboven gesignaleerde markttendensen. De bank voorziet dat door een aanzwellende dealflow in de toekomst grenzen kunnen worden bereikt voor de omvang van haar participatie-activiteiten. In dit verband zijn stappen gezet om een deel van de toekomstige groei extern te realiseren. Hiertoe worden de mogelijkheden van een fundstructuur onderzocht, waarbij Nederlandse institutionele partijen in de gelegenheid worden gesteld te investeren in het participatiebedrijf van de bank. Uiteraard blijft Friesland Bank onlosmakelijk verbonden met haar participatiebedrijf en treedt de bank in deze structuur als cornerstone investor op. Het afgelopen jaar zijn er veel ontwikkelingen geweest met betrekking tot nieuwe of gewijzigde wet- en regelgeving. Daarnaast is de rol van Interpay aan het veranderen en belegt De Nederlandsche Bank veel diensten bij de banken zelf. Om deze ontwikkelingen bij te houden is de bank gestart met diverse projecten, waaronder Basel II, IFRS en EMV (Euro-, Master- en Visacard). Zo zal de bank een van de eerste banken zijn in Nederland die EMV gereed is - de nieuwe beveiligingschip op de creditkaarten. Beschikbaarheid en bereikbaarheid met betrekking tot giraal- en chartaalbetalingsverkeer is een van de belangrijkste diensten. De technische infrastructuren zijn verder geïntegreerd en de rekencentra zijn vernieuwd. Dit allemaal om de hogere beschikbaarheid en veiligheid van systemen en diensten van de bank te kunnen ondersteunen en waar te maken. Door de inzet van nieuwe technologieën kunnen de hogere eisen met betrekking tot beveiliging worden gerealiseerd. Ook is de bank voortdurend op zoek naar mogelijkheden om haar efficiency te verhogen door het beheer van systemen centraal te beleggen en gegevens centraal op te slaan. Samenwerking met strategische technologie partners is hiervan een belangrijk onderdeel. Met de implementatie van het nieuwe back-office pakket Globus wil de bank verdere stappen zetten in haar efficiency. Dit moet de bank in staat stellen om snel in te kunnen spelen op nieuwe wensen van onze cliënten in de vorm van nieuwe producten en diensten. Hiermee speelt de bank haar ICT-personeel vrij om maatwerk oplossingen te realiseren in de front-office waarin de bank zich wil onderscheiden. Friesland Bank biedt haar cliënten de mogelijkheid om zaken te doen via diverse kanalen; kantoren, telefonisch servicecenter en telebankieren. In 2005 zal de bank de mogelijkheid aan haar particuliere cliënten bieden om ook Internet te gaan gebruiken voor haar spaar- en betaalrekeningen. Kwaliteit van de dienstverlening aan onze cliënten staat voorop. Het correct en snel verwerken van opdrachten van cliënten met betrekking tot betalingsverkeer, financieringen en effectenorders 23 FRIESLAND BANK JAARVERSLAG 2004

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2004 | | pagina 31