Commerciële organisatie ICT EN OPERATIONS In 2001 werd de kantorenorganisatie nieuw ingericht, waarbij traditionele kantoorfuncties als kasverkeer en verwerking van betalingen in belangrijke mate werden overgenomen door geldautomaten en elektronisch bankieren. De primaire functie van een kantoor is nu de persoonlijke financiële advisering van cliënten van de bank en in dat kader de verkoop van producten op het gebied van lenen, sparen, beleggen en verzekeren. De kantoren zijn het commerciële hart van de bank, en het zichtbare bewijs van de rol die de bank in de regio wil spelen. De dienstverlening aan relaties wordt verder ondersteund door een servicecenter. Na de herinrichting van de kantoren is in 2002 goede voortgang gemaakt met het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening. Met veel succes is de advisering en verkoop van eenvoudige particuliere verzekeringen, tot dusverre voorbehouden aan onze dochteronderneming Friesland Bank Assurantiën, op de kantoren geïntroduceerd. De verkleining van de afstand tot de cliënt heeft een aanmerkelijke groei in het aantal transacties veroorzaakt. Voor meer complexe verzekeringen wordt uiteraard de specialistische kennis van Friesland Bank Assurantiën ingezet. In het jaarverslag over 2001 werd aangekondigd dat de Friesland Bank de mogelijkheden onderzocht om door middel van de externe aanschaf van moderne standaard bancaire IT-systemen te komen tot een majeure verbetering van de kwaliteit van haar operations. In de tweede helft van het verslagjaar is dit onderzoek afgerond en heeft de bank na zorgvuldige overweging van alle alternatieven het besluit genomen om het overgrote deel van haar administratieve systemen te vervangen door het pakket Globus. Dit geïntegreerde systeem is een van de meest verkochte bancaire softwarepakketten ter wereld, en het is thans in gebruik bij meer dan 200 banken, variërend van gespecialiseerde investment banks tot zeer grote retailbanken. De invoering van dit pakket zal een zeer grote invloed hebben op de operations van de Friesland Bank. De kwaliteit en snelheid van de administratieve processen zal op het zelfde niveau worden gebracht als bij de grote bankinstellingen, met inbegrip van volledig internetbankieren. Door de geïntegreerde opzet van Globus zal de bank met compleet zicht op de actuele cliëntenpositie sneller kunnen reageren op wensen van de cliënt. Naast kwaliteitsaspecten brengt de invoering van Globus ook aanzienlijke organisatie-effecten met zich mee. Niet alleen komen traditionele programmerings- en analysewerkzaamheden bij de bank te vervallen, het straight-through processing karakter leidt tot veel kortere doorlooptijden. Duidelijk is dat met Globus grote efficiencywinsten kunnen worden behaald bij de administratieve processen binnen de bank. Het is aannemelijk dat meer dan 100 arbeidsplaatsen komen te vervallen als gevolg van de overgang op Globus door het wegvallen van een aanmerkelijk aantal traditionele back-office functies. De bank is met de vakbonden in gesprek over een plan van aanpak dat voorziet in omscholing en training van wie de functie komt te vervallen, en voorts een geheel van maatregelen omvat voor het geval een interne herplaatsing niet mogelijk zou zijn. Naar verwachting zal in het tweede kwartaal van 2003 overeenstemming worden bereikt over een passende regeling, waarbij overigens een feitelijk verlies aan werkgelegenheid zich eerst in 2004 zal voordoen. Inmiddels is met de invoering van het pakket een begin gemaakt en waarschijnlijk zullen tegen het einde van 2003 de eerste oude systemen worden uitgefaseerd. Zonder enige twijfel is de bankbrede invoering van Globus het belangrijkste project van de afgelopen tien jaar. Het zal de bank in een zeer overzichtelijk tijdsbestek volledig bij de tijd brengen, en tevens de voorwaarden creëren om verdere ICT-ontwikkelingen a tempo te kunnen volgen. 20

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2002 | | pagina 26