Het particuliere bedrijf Tegen deze achtergrond kan de Friesland Bank met tevredenheid terugzien op het verslagjaar, al ging de turbulentie in de financiële wereld haar niet voorbij. Als niet-beursgenoteerde instelling werd de bank niet gehinderd door ongewenste koersbewegingen van haar aandeel. Het commerciële bedrijf van de bank kon zich verder ontwikkelen op alle markten waar de bank actief is. Het tempo van de groei liep - in lijn met de verwachtingen - iets terug, maar lag circa io% hoger dan dat van de concurrentie. De baten ontwikkelden zich per saldo uitstekend, waarbij de bijdrage van het interestinkomen sterk toenam. De kostenstijging, in 2001 sterk teruggebracht, liep met name door aanzienlijk hogere pensioenlasten, op tot een te hoog niveau. Bij een sterke stijging van het operationele inkomen is besloten tot een aanzienlijke extra dotatie aan de risicobuffers, vanwege de instabiliteit op de financiële markten en de onzekere conjuncturele vooruitzichten. Het verslagjaar kon desalniettemin worden afgesloten met een duidelijke stijging van de winst exclusief bijzondere baten. Daarbij behoorde de Friesland Bank tot de weinige Nederlandse financiële instellingen die een toename van het eigen vermogen konden realiseren. In het verslagjaar besloot de bank uit beleidsoverwegingen een 75%-belang van haar dochteronderneming Friesland Bank Securities N.V. te verkopen aan de VVAA groep B.V. te Utrecht. Haar resterende 25%-belang zal naar verwachting in 2005 aan de grootaandeelhouder worden overgedragen. Dochtermaatschappijen Friesland Bank Assurantiën en Pensioenadviesbureau Aecum kunnen terugkijken op een uitstekend jaar, waarin mede door de versterkte samenwerking met het bankbedrijf een duidelijke groei in omzet en resultaat werd gerealiseerd. De afgelopen jaren heeft de bank aanmerkelijke aanpassingen in haar organisatie doorgevoerd met het oog op een adequate bediening van haar klanten conform de eisen van de tijd, en ter verbetering van haar rendement. Zo werden in 1999 een 20-tal kleinere Friese kantoren gesloten en zijn in 2001 alle vestigingen ingericht op een bedieningsconcept waarbij het kas- en betalingsverkeer vrijwel volledig wordt afgewikkeld via geldautomaten en electronic banking, en de medewerkers van de bank zich richten op advisering en verkoop van bankdiensten. Daarnaast stond een kwaliteitsverbetering van de bancaire operations hoog op de agenda. In 2002 zijn in dit kader belangrijke stappen gezet. Zoals reeds in 2001 aangekondigd maakt de bank thans bij de administratieve verwerking van effectentransacties gebruik van de technische infrastructuur van Rabobank Nederland Effectendiensten. Voor de bank betekent een en ander een aanmerkelijke verbetering in efficiency en voor de effectencliënt leidt dit tot een snellere orderverwerking, en de mogelijkheid om op termijn met gebruikmaking van het internet effectenorders in te leggen. Voorts is het besluit genomen om de administratieve systemen van de bank, vrijwel allemaal in eigen huis ontwikkeld, te vervangen door standaard bancaire software. Aan het eind van het jaar is een definitieve pakketkeuze gemaakt, en in de komende twee jaar moet een volledige overgang van de bank op het nieuwe systeem worden gerealiseerd. Ook hier is het doel de kwaliteit van de operations op het niveau te brengen dat gangbaar is bij de grote financiële instellingen. De bank kan terugzien op een uitstekend jaar, de marktomstandigheden in aanmerking genomen. De teruggelopen conjunctuur werd merkbaar in een prijsdruk op de woningmarkt, terwijl de 16

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2002 | | pagina 22