Effectendiensten te Utrecht. De bank blijft uiteraard volledig verantwoordelijk voor de kwaliteit van de uitvoering in deze nieuwe setting die in het derde kwartaal van dit jaar operationeel zal worden. Belangrijkste winst voor de bank is een blijvend up-to-date dienstverlening aan de cliënten en een flexibele kostenstructuur. Op dit moment verricht de bank diepgaand onderzoek naar de aanschaf van moderne bancaire systemen op het gebied van rekeningen en (inter-nationaal) betalingsverkeer, waarbij straight-trough processing en gebruik van internetbanking faciliteiten voor particulier en onderneming centraal staan. Ook hier is het doel om de bank binnen een overzichtelijk tijdpad technologisch volledig bij de tijd te brengen en te houden. In 2001 zijn nog aanzienlijke middelen en uren besteed aan de overgang op de chartale euro. Deze operatie was, ondanks het girale voorwerk in 1999, nog zeer complex. Dankzij een landelijk zeer goede organisatie, en een grote inzet van de bankmedewerkers, kon dit grote jaarovergang- project, het derde van de laatste vier jaar, vlekkeloos worden afgerond. Door een goede voorlichting aan onze relaties zijn ook bij hen geen noemenswaardige euro problemen opgetreden. personele organisatie Het jaar 2001 was een jaar waarin veel is gevraagd van de medewerkers, op alle niveaus. Degenen die in de kantorenorganisatie werken werden geconfronteerd met de effecten van de opbouw naar het nieuwe bedieningsconcept, hebben veel energie en incasseringsvermogen moeten aanwenden bij de begeleiding van onze cliënten, die de bank vanuit het verleden kenden als een conservatief instituut. Dat vrijwel alle relaties de bank blijven volgen bij haar ontwikkeling tot een moderne financiële instelling, is in hoge mate te danken aan de inzet van onze eerstelijns medewerkers. De commerciële expansie stelt per definitie steeds hogere eisen aan de medewerkers op het gebied van contactuele capaciteiten, maar ook aan hun vakmatige bekwaamheden. Daarbij moet voortdurend worden gezocht naar organisatorisch goede oplossingen: waar moeten welke kennis en capaciteit worden ondergebracht, zodat de organisatie efficiënt kan werken en bovenal de relatie maximaal toegang heeft. Ieders betrokken bijdrage aan interne discussies, zonder dat de belangen van de relatie worden vergeten, is van groot belang. Goede voortgang is gemaakt met het helder beleggen van taken en verantwoordelijkheden, waardoor de eenduidigheid van het commerciële beleid, en de communicatie ervan naar de relaties sterk verbetert. De medewerkers in de sfeer van ICT en Operations worden geconfronteerd met de consequenties van het nieuwe ICT-beleid. Van velen vraagt dit een omschakeling van vertrouwde patronen en uitgangspunten naar een volledig nieuwe aanpak. Mede dankzij de instroom van nieuw personeel met een aanzienlijke expertise op het gebied van moderne ICT-ontwikkelingen is het werken in de ICT-omgeving zeer uitdagend met reeds nu zeer positieve resultaten. De bank geniet een goede positie op de arbeidsmarkt. Haar schaal en consequente koers maken de bank een aantrekkelijke werkgever voor bancaire professionals die dicht bij de cliënt willen staan, en gemotiveerd worden door het direct zichtbare resultaat van de eigen inzet. Gegeven de groei van de bank zal er doorlopend vraag bestaan naar personeel met een creatieve en ondernemende instelling. 21 FRIESLAND BANK JAARVERSLAG 2001

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2001 | | pagina 27