De participatieportefeuille is redelijk evenwichtig samengesteld naar omvang, bedrijfstak en ondernemingsfase. De bank beoordeelt de kwaliteit van de portefeuille als uitstekend, maar heeft niettemin besloten mede vanwege het algemene conjuncturele beeld en de in absolute bedragen sterke groei om bij bepaalde participaties de risicobuffers verder te versterken. Voor het lopend jaar wordt gerekend op een verdere groei van activiteiten en portefeuille, mede door overname van de Overijsselse Participatie Maatschappij te Enschede. Op basis van de huidige inzichten zal dit gepaard gaan met een zeer bevredigend financieel rendement. De omvang van de baten afkomstig van het participatiebedrijf zit al een aantal jaren sterk in de lift. In het afgelopen jaar was bijna sprake van een verdubbeling ten opzichte van 2000. In totaal wordt nu 17% van alle baten verdiend door het participatiebedrijf. Zoals gemeld is in het afgelopen jaar de kantorenorganisatie volledig nieuw ingericht. Gegeven de sterke en doorgaande terugloop van traditioneel kas-balieverkeer en de toenemende behoefte van de klant aan goede financiële voorlichting is deze ombouw van het bedieningsconcept een element in de commerciële strategie van de bank om meer toegevoegde waarde te leveren. Dankzij een enorme inzet van de medewerkers en overwegend begripvolle reacties van onze relaties kon deze logistiek zeer complexe operatie waarbij 36 kantoorvestigingen waren betrokken, binnen twaalf maanden worden afgerond. De ombouw van de kantorenorganisatie beperkt zich niet tot de fysieke inrichting. Omdat onze kantoren het hart zijn van de bank, en de bank daarmee maximaal zichtbaar is in haar omgeving, wordt alle accent gelegd op het toegankelijk organiseren van de know-how van de bank op alle gebieden: financieringen, sparen, beleggen en verzekeringen. Een eigen telefonisch service center ondersteunt de dienstverlening aan relaties op gebied van eenvoudige bancaire aangelegenheden en informatie. De bank staat voor de voortdurende uitdaging om het niveau van haar operations (kas- en betalingsverkeer, effectentransacties en interne verwerking) in lijn te houden met de kwaliteit zoals deze door de grootbanken in de markt wordt gezet. Zoals in het vorige jaarverslag reeds aangekondigd, zal de Friesland Bank deze uitdaging mede oplossen door gebruik te maken van technische oplossingen die door anderen, bankinstellingen of technologie leveranciers, aan ons worden aangeboden. Het volledig in eigen huis blijven ontwikkelen en beheren van de noodzakelijke ICT-systemen, en bij een algemene bank als de Friesland Bank zijn dat er zeer vele, is bij de huidige snelle ontwikkelingen van de techniek geen haalbare kaart meer. De bank heeft daarom een ICT-beleid ontwikkeld dat uitgaat van uitbesteding van administratieve deelprocessen bij derden, en van inkoop van in de markt aanwezige standaardtechnologie voor die kernsystemen die zich niet lenen voor enige vorm van outsourcing. Om deze strategie doeltreffend te kunnen implementeren heeft de bank belangrijke ICT- componenten reeds vergaand ingericht naar marktstandaarden; zo wordt de gehele technische structuur geconcentreerd op Windows-NT, Oracle databases en een Unix-platform. Op het gebied van outsourcing is een eerste majeure stap gezet met de afwikkeling van alle mid- en backoffice functies voor het effectenverkeer via de technische infrastructuur van Rabobank Nederland

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2001 | | pagina 26