lltlltlll Duitse en Oost-Europese Sinds het begin van de spooraanleg zijn er plannen om het Noorden met het net van spoorwegen te verbinden. Noordelijke tracés en meer diagonaal verlopende routes naar het Bentheimse gebied. Siiliiiu(>(4in Nieuweschans; de onderbroken lijn naar Duitsland Het stationspaleis van Hariiif van het nooit uitgevoerde [t De spoorlijn van Groningen naar Nieuweschans is eind 1868 gereed. Ondernemers en kooplieden dringen voortdurend aan op een verbinding met het Hannoverse net; aan Duitse zijde is er minder haast; de kostbare brug over de Ems vertraagt de ontwikkeling. In 1876 kan Ihrhove eindelijk worden bereikt. Het Noorden van Nederland is voorland van Oost-Europa geworden. Verkeer en handel is er wel, maar het neemt niet de gehoopte grote vlucht. De noord- zuid-lijn van Delfzijl naar Coevorden van de NOLS zorgt ook voor verbinding met Duitsland. De STAR verstopt de internationale ambitie in de naam: Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens. De lijn loopt tot de rijksgrens en allerlei producten worden vervoerd, maar er is geen verbinding; de goederen moeten op de grens overgeladen worden op karren en vrachtauto’s. Vanuit Harlingen met zijn haven zijn vanzelfsprekend lijnen gepland richting Duits achterland. Eén plan voor een spoor naar Salzbergen in het Bentheimse haalt het bijna, er ontbreekt een beetje financiering. Een ander, wat duister plan over een vergelijkbaar traject heeft prachtige sporen achtergelaten. Niet in het landschap, maar met ontwerpen van stations als gotische paleizen.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2000 | | pagina 71