lltlltlll
Duitse en Oost-Europese
Sinds het begin van de
spooraanleg zijn er plannen
om het Noorden met het
net van spoorwegen te
verbinden. Noordelijke
tracés en meer diagonaal
verlopende routes naar het
Bentheimse gebied.
Siiliiiu(>(4in
Nieuweschans;
de onderbroken lijn naar Duitsland
Het stationspaleis van Hariiif
van het nooit uitgevoerde [t
De spoorlijn van Groningen naar Nieuweschans is eind 1868 gereed.
Ondernemers en kooplieden dringen voortdurend aan op een
verbinding met het Hannoverse net; aan Duitse zijde is er minder
haast; de kostbare brug over de Ems vertraagt de ontwikkeling. In
1876 kan Ihrhove eindelijk worden bereikt. Het Noorden van
Nederland is voorland van Oost-Europa geworden. Verkeer en handel
is er wel, maar het neemt niet de gehoopte grote vlucht. De noord-
zuid-lijn van Delfzijl naar Coevorden van de NOLS zorgt ook voor
verbinding met Duitsland. De STAR verstopt de internationale ambitie
in de naam: Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens. De lijn loopt tot de
rijksgrens en allerlei producten worden vervoerd, maar er is geen
verbinding; de goederen moeten op de grens overgeladen worden
op karren en vrachtauto’s. Vanuit Harlingen met zijn haven zijn
vanzelfsprekend lijnen gepland richting Duits achterland. Eén plan
voor een spoor naar Salzbergen in het Bentheimse haalt het bijna,
er ontbreekt een beetje financiering. Een ander, wat duister plan over
een vergelijkbaar traject heeft prachtige sporen achtergelaten. Niet in
het landschap, maar met ontwerpen van stations als gotische paleizen.