Iedereen op reis Cf^S®—*tSiï MS K het midden B de negentiende eeuw is reizen een tijdrovende lemoning. Veerschepen gaan traag maar zijn comfortabel. Met de diligence gaat het sneller, maar na een flinke tocht zijn 'de reizigers geradbraakt. I "*11 f. De plezierigste lijn is Leeuwarden-Amsterdam met de boottocht Stavoren-Enkhuizen •mmteld als een recreatief genoegen Voor de komst van de stoomtrein kost een reis Leeuwarden Amsterdam meer dan een dag. De reis per diligence naar Zwolle duurt zonder oponthoud tien uur, vervolgens naar Amsterdam bijna nog eens die tijd. De reiziger doet er via Harlingen met een bootreis over de Zuiderzee korter over, maar die reis is niet comfortabel en wordt bij ijsgang gestaakt. Erger is de Groninger reiziger eraan toe. Die is voor een reis naar Amsterdam dagen kwijt; naar Harlingen al een uur of tien. Vanaf 1866 is hij met de trein na 2,5 uur al in Harlingen en dan is het nog een kleine acht uur met de boot. Twee jaar later kan deze reiziger ook over Leeuwarden en Meppel naar Zwolle en zo verder naar Amsterdam ‘treinen’, een reis van twaalf uur. En opnieuw twee jaar verder, in 1870, kan hij de nieuwe spoorlijn over Assen naar Zwolle nemen. De trein stopt bijna overal en op deze rechtstreekse lijn kost de reis naar Amsterdam meer dan een dag. De Stationsherbergen spinnen er garen bij.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2000 | | pagina 48