■■■■■■■Mii m* i spoorwegen krijgt a j*Miap er een nieuw bij. Bij dijken «A landwegen, in het lage kßd vaak samenvallen gaan spoordijken het kindschap doorsnijden. Spr veiligheid en comfort trachten de maatschappijen de tiöcés zo n recht mogelijk beloop te geven. Tussen Assen en Hoogeveen komt in 1870 een kaarsrecht tracé, het langste rechte stuk spoorweg van het hele land: 30 km. De vrij oostelijke route langs Hoogeveen wordt bepaald niet gekozen vanwege een verwacht groot reizigersaanbod, maar omdat het spoor dan niet over veenbodem hoeft te worden aangelegd. Bovendien kan de liniaal zonder problemen worden gehanteerd waar elders vaak ingewikkelde en tijdrovende onteigeningen nodig zijn. Dergelijke belemmeringen ondervindt de HIJSM wel bij de aanleg van het tracé van Leeuwarden naar Stavoren. Het stuk van Leeuwarden naar Sneek kan na jarenlange oponthoud van onderhandelingen en onteigeningen op 16 juh 1883 in gebruik worden genomen. Zonder feesttrein, want het plezier is vooraf al vergald. Het stuk van Sneek naar Stavoren moet door het merengebied op een slappe veenbodem worden aangelegd. Er komt onder de bielzen met rails een zandbed van liefst drie meter. Een kostbaar werk. In 1885 besteedt de spoorwegmaatschappij dan ook de veerdienst tussen Stavoren en Enkhuizen aan om verbinding met het Noord-Hollandse net te verkrijgen. Op 8 november 1886 kunnen de eerste reizigers naar Stavoren reizen om daar de boot naar Holland te pakken. In Friesland, Groningen en Drenthe worden na de aanleg van de hoofdlijnen gedurende de tientallen jaren rond 1900 nog honderden kilometers spoor gelegd; voor de lokaalspoorwegen en later ook voor de tramwegen. Friesland krijgt zelfs het dichtste tramwegnet van het hele land.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2000 | | pagina 23