Vanaf 1863:
het Noorden op stoom
De verwachtingen zijn
m gespannen ifs ze in de
Btxn I860 beginnen met
de eerste spoorbaan van
het Noorden. Het is een
schakel in een verbinding
van Oostrluropa door
Duitsland naar het
noorden van Nederland.
ËËH bootverbinding m “etze“^e iaar a actLe‘ 1S 111 het Noorden. Het is een vreemd,
geïsoleerd lijntje van Harlingen naar Leeuwarden dat op 27 oktober
VOn Harlingen met 1863 feestelijk wordt geopend. De feestredes in Harlingen en
Leeuwarden verwoorden de niet geringe ambities. Het zal Oost-Europa
met Engeland verbinden, het land dat al tientallen jaren lang de toon
zet voor technische en economische innovaties. In de verslagen blijft een
j|H* 1
vraag onbeantwoord: hoe hebben ze het rijdend materieel op de rails
I gekregen? Het is ongetwijfeld per schip aangevoerd, maar het moet
een hele hijs zijn geweest om zelfs een kleine locomotief te verladen.
De verslagen reppen er niet over. Tweeëneenhalf jaar later, op 30 mei
1866 rijdt de eerste feesttrein van Leeuwarden naar Groningen.
Het blijft een van het overige net geïsoleerde lijn. De internationale
ambities worden stukje bij stukje ingevuld: op 1 mei 1868 kan de
eerste trein van Groningen naar Winschoten rijden en op 1 november
van dat jaar bereikt de stoomtrein voor het eerst Nieuweschans.
De wirwar van stangen, afsluiters,
kranen en meters op een loc.
De paardentram van Veenwouden naar Dokkum