Vanaf 1863: het Noorden op stoom De verwachtingen zijn m gespannen ifs ze in de Btxn I860 beginnen met de eerste spoorbaan van het Noorden. Het is een schakel in een verbinding van Oostrluropa door Duitsland naar het noorden van Nederland. ËËH bootverbinding m “etze“^e iaar a actLe‘ 1S 111 het Noorden. Het is een vreemd, geïsoleerd lijntje van Harlingen naar Leeuwarden dat op 27 oktober VOn Harlingen met 1863 feestelijk wordt geopend. De feestredes in Harlingen en Leeuwarden verwoorden de niet geringe ambities. Het zal Oost-Europa met Engeland verbinden, het land dat al tientallen jaren lang de toon zet voor technische en economische innovaties. In de verslagen blijft een j|H* 1 vraag onbeantwoord: hoe hebben ze het rijdend materieel op de rails I gekregen? Het is ongetwijfeld per schip aangevoerd, maar het moet een hele hijs zijn geweest om zelfs een kleine locomotief te verladen. De verslagen reppen er niet over. Tweeëneenhalf jaar later, op 30 mei 1866 rijdt de eerste feesttrein van Leeuwarden naar Groningen. Het blijft een van het overige net geïsoleerde lijn. De internationale ambities worden stukje bij stukje ingevuld: op 1 mei 1868 kan de eerste trein van Groningen naar Winschoten rijden en op 1 november van dat jaar bereikt de stoomtrein voor het eerst Nieuweschans. De wirwar van stangen, afsluiters, kranen en meters op een loc. De paardentram van Veenwouden naar Dokkum

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2000 | | pagina 10