m
De IJsselstreek
te scheep
Denemarken
Gedurende de elfde eeuw was dankzij een aantal stosmen de Zuiderzee in het moerassige
Almeregebied gevormd. Bovendien werd de IJssel goed bereikbaar en bevaarbaar voor handels-^
schepen, zoals de kogge. De nederzettingen langsude Zuiderzeekus^oals Wjarderwijk ei^Elburg,
en die aan de rivier, zoals Kampen, Zwolle, Deventer, Zutphen en Doesburg,\oiiden zickSo
voorspoedig tot handelssteden ontwikkelen. Deventer werd een markt vooibouwmaterialert,
hout en vooral tufsteen uit het Eifelgebied, waar de vroege kerk jes van Friesland van gebouwd
zijn. Lakense stof, wollen weefsels, die vooral uit Engeland en Vlaanderen kwaden, waren
eveneens belangrijke handelswaar. Deze steden bleken strategisch gelegen tussen de Noordzee
en het gebied van de Nederrijn met Keulen als belangrijke koopstad. In de loop van de dertiende
eeuw zijn er veel getuigenissen dat de IJsselsteden volop meedoen op het noord-Europese
handelspodium. Zo bemiddelden Zwolle en Kampen in 1280 in een conflict dat gerezen was
tussen Hairderwijkaan de ene en Hamburg en Rendsburg aan de andere zijde. De IJsselsteden
participeerden, ieder op hun wijze, aan de Hanze. Nadat de Wendische steden zich in 1293 van
de Gotlandse handel meester hadden gemaakt, haastte Zwolle zich een jaar later in een brief te
erkennen dat Lübeck de eerste onder de Hanzesteden was, waarbij tevens dank werd geuit dat
Lübeck de Friezen had verbóden om nog langer in de Oostzee te komen en de Gotlanders belette
om naar dé Noordzee te varen. Toen in de jaren 1360 tot twee maal toe de strijd aangegaan moest
worden met de Deense koning, stelden de IJsselsteden, met Kampen op de eerste plaats, koggen
en rijnschepen met personeel beschikbaar om de handelsbelangen in Schonen en op Gotland
voor de Hanze zeker te stellen.
Het privilege uit 1251 van de Deense
koning voor de ‘ommelandvaart'en het
bezoek van de jaarmarkt Schonen
De IJsselsteden stuurden
verschillende malen
bemande schepen om de
strijd aan te gaan met
vorsten die de Hanze
belemmerden