Vanouds is de bank actief met de verstrekking van risicodragend vermogen, via haar deelneming
Friese Participatie Maatschappij, maar ook rechtstreeks vanuit het eigen bankbedrijf. Het participatie-
bedrijf ontwikkelde zich uitstekend. Een tiental nieuwe participaties kwam tot stand, waarmee een
totaalinvestering van circa f 10 miljoen was gemoeid.
Aan het eind van 1997 nam de bank direct en indirect deel in veertig Noordelijke ondernemingen die
zich vrijwel zonder uitzondering zeer voorspoedig ontwikkelen. In Noord-Holland verwierf de bank de
eigendom van de Haarlemse Participatie Maatschappij; via deze vennootschap zal in deze provincie
risicokapitaal worden verstrekt, analoog aan de werkwijze van de Friese Participatie Maatschappij.
In 1998 zal een versterkt accent worden gelegd op de uitbouw van onze participatie-activiteit over het
gehele Noorden van Nederland.
De organisatie
Commercieel bedrijf
De Friesland Bank streeft ernaar begrippen als klantgerichtheid, menselijke maat en korte lijnen
zichtbaar te maken, en het niet te laten bij goed klinkende slogans zonder reële inhoud. Vanwege de sterke
groei van de bank en de steeds hogere kwaliteitseisen die aan de bank en haar optreden worden gesteld,
bleek binnen de organisatie een duidelijke aanpassing van de wijze van werken nodig. Daartoe is het
afgelopen jaar binnen de organisatie een nieuwe opzet gemaakt van onder meer de cliëntverantwoorde-
lijkheid, competenties en vakmatige deskundigheden. De resultaten ervan zullen in 1998 vooral zichtbaar
worden in een sterk toegenomen cliëntgerichtheid op alle kantoren, afdelingen en verkooppunten van
de bank. Daarbij is een centrale rol weggelegd voor het account-management, het vaste aanspreekpunt
voor de klant bij de bank. Binnen het kantorennet is de efficiency en kwaliteit opgevoerd door de cluste
ring van kantoren in een beperkt aantal rayons, waar de beschikbare kennis zo flexibel mogelijk kan
worden ingezet.
Naast het account-management wordt de externe bereikbaarheid van de bank opgevoerd. Daarbij gaat het
naast de klassieke communicatie via kantoorbalie en telefoon met name om nieuwe communicatievormen
als Internet en Electronic Mail. De bank hecht aan een persoonlijke wijze van zaken doen, en vindt dat
communicatie via de moderne technieken, wil zij aan haar doel beantwoorden, moet berusten op een
bestaande vertrouwensband tussen relatie en bank. De bank verwacht dat het gericht gebruik van actuele
techniek de kwaliteit van de bankrelatie zeer ten goede zal komen.
Informatievoorziening
De komst van de Euro en de eeuwwisseling hebben de samenleving in den brede en met name de banken
nog eens bepaald bij het belang van de kwaliteit en continuïteit van de moderne elektronische informatie
voorziening. Zowel de Euro-problematiek als het jaar-2000 vraagstuk vragen van de Friesland Bank grote
Friesland Bank Jaarverslag 1997
19