Vanouds is de bank actief met de verstrekking van risicodragend vermogen, via haar deelneming Friese Participatie Maatschappij, maar ook rechtstreeks vanuit het eigen bankbedrijf. Het participatie- bedrijf ontwikkelde zich uitstekend. Een tiental nieuwe participaties kwam tot stand, waarmee een totaalinvestering van circa f 10 miljoen was gemoeid. Aan het eind van 1997 nam de bank direct en indirect deel in veertig Noordelijke ondernemingen die zich vrijwel zonder uitzondering zeer voorspoedig ontwikkelen. In Noord-Holland verwierf de bank de eigendom van de Haarlemse Participatie Maatschappij; via deze vennootschap zal in deze provincie risicokapitaal worden verstrekt, analoog aan de werkwijze van de Friese Participatie Maatschappij. In 1998 zal een versterkt accent worden gelegd op de uitbouw van onze participatie-activiteit over het gehele Noorden van Nederland. De organisatie Commercieel bedrijf De Friesland Bank streeft ernaar begrippen als klantgerichtheid, menselijke maat en korte lijnen zichtbaar te maken, en het niet te laten bij goed klinkende slogans zonder reële inhoud. Vanwege de sterke groei van de bank en de steeds hogere kwaliteitseisen die aan de bank en haar optreden worden gesteld, bleek binnen de organisatie een duidelijke aanpassing van de wijze van werken nodig. Daartoe is het afgelopen jaar binnen de organisatie een nieuwe opzet gemaakt van onder meer de cliëntverantwoorde- lijkheid, competenties en vakmatige deskundigheden. De resultaten ervan zullen in 1998 vooral zichtbaar worden in een sterk toegenomen cliëntgerichtheid op alle kantoren, afdelingen en verkooppunten van de bank. Daarbij is een centrale rol weggelegd voor het account-management, het vaste aanspreekpunt voor de klant bij de bank. Binnen het kantorennet is de efficiency en kwaliteit opgevoerd door de cluste ring van kantoren in een beperkt aantal rayons, waar de beschikbare kennis zo flexibel mogelijk kan worden ingezet. Naast het account-management wordt de externe bereikbaarheid van de bank opgevoerd. Daarbij gaat het naast de klassieke communicatie via kantoorbalie en telefoon met name om nieuwe communicatievormen als Internet en Electronic Mail. De bank hecht aan een persoonlijke wijze van zaken doen, en vindt dat communicatie via de moderne technieken, wil zij aan haar doel beantwoorden, moet berusten op een bestaande vertrouwensband tussen relatie en bank. De bank verwacht dat het gericht gebruik van actuele techniek de kwaliteit van de bankrelatie zeer ten goede zal komen. Informatievoorziening De komst van de Euro en de eeuwwisseling hebben de samenleving in den brede en met name de banken nog eens bepaald bij het belang van de kwaliteit en continuïteit van de moderne elektronische informatie voorziening. Zowel de Euro-problematiek als het jaar-2000 vraagstuk vragen van de Friesland Bank grote Friesland Bank Jaarverslag 1997 19

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 1997 | | pagina 32