Het lijkt een deconstructivistische chaos, het paviljoen dat Coop Himmelb(l)au, een ontwerperscollectief, uit Wenen en Los Angeles, heeft ontwikkeld voor het Groninger Museum. Er ligt geen structu reel idee aan ten grondslag, maar evenmin een uitdrukking van verzet tegen structuren. Het is radicaal expressionisme. De eerste emotioneel geladen schets is het compromisloos gegeven voor plattegrond, structuur dak en gevels gebleven. Zo kreeg de emotie en het onderbewuste de kans om in het gebouw verwerkelijkt te worden. Op de al bestaande onderbouw van Alexander Mendini lijken de rafelige gevel- en dakplaten, onderbroken door allerlei lichtgaten en -spleten, te zwe ven. Daar zijn schetsen en maquettes, teke ningen tot op de details en intensief con tact met fax en modem tussen architecten en ingenieursbureau Wassenaar uit Haren voor nodig geweest. De beplating - een constructie van wanden van koelschepen - moest door scheepsbouwer Pattje uitgevoerd worden. Het resultaat is eerder kunst dan architectuur in de traditionele betekenis: gestol de emotie.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 1996 | | pagina 46