Het lijkt een
deconstructivistische
chaos, het paviljoen dat Coop
Himmelb(l)au, een ontwerperscollectief,
uit Wenen en Los Angeles, heeft ontwikkeld
voor het Groninger Museum. Er ligt geen structu
reel idee aan ten grondslag, maar evenmin een
uitdrukking van verzet tegen structuren. Het is radicaal
expressionisme. De eerste emotioneel geladen schets is het
compromisloos gegeven voor plattegrond, structuur dak en
gevels gebleven. Zo kreeg de emotie en het
onderbewuste de kans om in het gebouw
verwerkelijkt te worden. Op de al bestaande
onderbouw van Alexander Mendini lijken de
rafelige gevel- en dakplaten, onderbroken
door allerlei lichtgaten en -spleten, te zwe
ven. Daar zijn schetsen en maquettes, teke
ningen tot op de details en intensief con
tact met fax en modem tussen architecten
en ingenieursbureau Wassenaar uit Haren voor nodig
geweest. De beplating - een constructie van wanden
van koelschepen - moest door scheepsbouwer
Pattje uitgevoerd worden. Het resultaat is
eerder kunst dan architectuur in de
traditionele betekenis: gestol
de emotie.