vli
Vliegtuigen
zijn wonderen van ver
fijnde techniek, straalvliegtuigen
wel in het bijzonder. Voor het ontwerp
van de structuur en montage van instrumen
ten en elektrotechniek zijn uiterst ingewikkelde
schema's een noodzakelijk hulpmiddel. Met de sier
lijke Franse Caravelle leek het straaltijdperk pas echt te
beginnen. In 1955 was het prototype gereed, een paar jaar
later vlogen de eerste toestellen. De cockpit, opgesteld in het
Aviodome op Schiphol, is die van de SE 210
meer dan 10.000 vlieguren ruim een half mil- I
joen passagiers vervoerd heeft. Het had twee I
de achterzijde van de romp, die voor een I
Rolls-Royce Olympus 593 straalmotor, een I
de supersonische Concorde die drie maal zo veel stuw-
druk genereert als die van de Caravelle. Met vier van
deze motoren vliegt de Concorde twee maal zo
snel als het geluid. De in het Aviodome op
gestelde is een variant, de Olympus
301, van een Britse
Vulcan.
«if1' SffilSJex Jm rr- Z~'
HäHHIli H