vli Vliegtuigen zijn wonderen van ver fijnde techniek, straalvliegtuigen wel in het bijzonder. Voor het ontwerp van de structuur en montage van instrumen ten en elektrotechniek zijn uiterst ingewikkelde schema's een noodzakelijk hulpmiddel. Met de sier lijke Franse Caravelle leek het straaltijdperk pas echt te beginnen. In 1955 was het prototype gereed, een paar jaar later vlogen de eerste toestellen. De cockpit, opgesteld in het Aviodome op Schiphol, is die van de SE 210 meer dan 10.000 vlieguren ruim een half mil- I joen passagiers vervoerd heeft. Het had twee I de achterzijde van de romp, die voor een I Rolls-Royce Olympus 593 straalmotor, een I de supersonische Concorde die drie maal zo veel stuw- druk genereert als die van de Caravelle. Met vier van deze motoren vliegt de Concorde twee maal zo snel als het geluid. De in het Aviodome op gestelde is een variant, de Olympus 301, van een Britse Vulcan. «if1' SffilSJex Jm rr- Z~' HäHHIli H

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 1996 | | pagina 40