Hl
I JÈhd
mi
De geniale
scheepsbouwkundige ir.
H.N. Prins en de zijnen van de Ne
derlandse Scheepsbouw Maatschappij in
Amsterdam konden vanaf 1937 werken aan
het ontwerp van een groot mailschip dat ruim
twee jaar later de 'Oranje' werd gedoopt en 25 jaar
lang het vlaggeschip van de Stoomvaart Maatschappij
Nederland zou zijn. Het motorschip moest snel worden en
met een beperkte tonnage zo veel mogelijk passagiers op
comfortabele manier kunnen
vervoeren.
Met behulp van allerlei constructie- en plan
tekeningen is een schip ontworpen dat niet
alleen plaats bood aan 730 gasten bij een be
manning van 391 koppen, maar in het hart
tevens ruimte bood voor drie Zwitserse Sul-
zer 12 cilinder dieselmotoren elk met een
vermogen van 12.500 pk. In juni 1939 kon
de proefvaart worden gemaakt. Vervolg
ens heeft de Oranje niet meer de kans ge
kregen om haar lijndienst te varen. In de oorlogsjaren
werd ze ingezet als hospitaalschip, en voer in 1946
eindelijk de route Nederland-lndié, uit en thuis,
in de recordtijd van 43 dagen. Na 25 jaar is
zij verkocht voor ruim f 13 miljoen,
hetzelfde bedrag dat de
bouw had gekost.
B»
!V*
WTffE
fi
nir
\1 W
III
MC Kt»
TANK
ANK
ORANJI