Hl I JÈhd mi De geniale scheepsbouwkundige ir. H.N. Prins en de zijnen van de Ne derlandse Scheepsbouw Maatschappij in Amsterdam konden vanaf 1937 werken aan het ontwerp van een groot mailschip dat ruim twee jaar later de 'Oranje' werd gedoopt en 25 jaar lang het vlaggeschip van de Stoomvaart Maatschappij Nederland zou zijn. Het motorschip moest snel worden en met een beperkte tonnage zo veel mogelijk passagiers op comfortabele manier kunnen vervoeren. Met behulp van allerlei constructie- en plan tekeningen is een schip ontworpen dat niet alleen plaats bood aan 730 gasten bij een be manning van 391 koppen, maar in het hart tevens ruimte bood voor drie Zwitserse Sul- zer 12 cilinder dieselmotoren elk met een vermogen van 12.500 pk. In juni 1939 kon de proefvaart worden gemaakt. Vervolg ens heeft de Oranje niet meer de kans ge kregen om haar lijndienst te varen. In de oorlogsjaren werd ze ingezet als hospitaalschip, en voer in 1946 eindelijk de route Nederland-lndié, uit en thuis, in de recordtijd van 43 dagen. Na 25 jaar is zij verkocht voor ruim f 13 miljoen, hetzelfde bedrag dat de bouw had gekost. B» !V* WTffE fi nir \1 W III MC Kt» TANK ANK ORANJI

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 1996 | | pagina 21