In de roerige jaren-twintig versierden winkeliers en caféhouders hun panden met reeksen lampjes. Tijdens lichtweken zorgde menig over heid voor verlichte contouren op belangrijke monumenten. Kermissen werden orgieën van kleurig licht. Het inspireerde de commerciële bood schappers. Lichtreclame ondergaat allerlei innovaties. Een resultaat is de lichtkrant. Spectaculair nieuw: het elektronisch aangestuurde ’sign’, een soort lichtbillboard dat informatie in tekst en beeld kan laten op lichten en voortdurend wijzigen in een - als het moet - duizelingwek kende dynamiek tot video-animaties toe. In Glasgow, Moskou, Madrid, Manchester, Sint-Petersburg en andere grote Europese steden zijn der gelijke elektronische displays geplaatst. Eind 1995 was Leeuwarden de eerste plaats in Nederland met zo’n sign. Op het nieuwe gebouw van de Friesland Bank, Zaailand 108, is de afge- schuinde hoek verrijkt met een 4,5 bij ruim 3 meter metend lichtscherm. Het bevat 2.400 vakjes met elk een wit, rood, blauw en groen lampje; in totaal dus met 9.600 computergestuurde lampjes, waardoor de com municatiemogelijkheden talrijk zijn. Op 1 februari 1996 verscheen ter gelegenheid van de opening van het nieuwe gebouw het portret van de Commissaris der Koningin in de provincie Friesland, de heer drs. L.M.L.H.A. Hermans, die de officiële opening verrichtte. (drs. G.P. Karstkarel)

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 1995 | | pagina 49