In het verslagjaar is de status van de Spaar en Voorschotbank Surhuisterveen veranderd. Op initiatief van het bestuur is zij van een gelieerde bank geworden tot een volle dochter van de Friesland Bank. Deze juridische verandering doet geen afbreuk aan de eigen identiteit naar de markt toe. Na ruim vier jaar kunnen wij stellen dat de formule van behoud van identiteit uitste kend werkt en - door middel van het Fries Trust- kantoor-zelfs nog een ruimere toepassing gaat vinden. Misschien zien wij hier de voorbodes van een concernstructuur die zich veel meer dan voorheen kenmerkt door markteenheden die zeer zelfstandig mogen opereren. In samenhang met de nieuwe organisatiecul tuur zal ook de structuur van onze organisatie moeten veranderen. Kenmerken daarvan zijn tot nu toe een sterk centralisme en een sterke produktgerichtheid. In 1996 passen wij de or ganisatie ingrijpend aan. Een aantal activiteiten zal meer gedecentraliseerd worden. Voorts moeten wij meer relatie- dan produktgeoriën- teerd zijn. Ten slotte zal de scheiding tussen front- en backoffice veel duidelijker worden doorgevoerd. Daardoor ontstaat er meer ruim te voor commercie, waaronder vooral ook moet worden verstaan relatiebeheer. Bij een voortgaande sterke groei van de bank zouden zich op het gebied van relatiebeheer onvermij delijk knelpunten voordoen. Bovendien kun nen wij nu een aantal tekortkomingen in de ad ministratieve organisatie oplossen. Ten slotte zal deze reorganisatie een positief effect moe ten hebben op de interne communicatie. Met de voorbereiding voor deze reorganisatie zijn wij in het laatste kwartaal van het verslag jaar begonnen. Het streven is dat de voorberei ding afgerond zal zijn vóór de zomer van 1996. Het uitwerken van de nieuwe organisatiestruc tuur gebeurt bottom-up met een aanzienlijke inbreng van het middle management. Na de zomervakantie zal de implementatie van de organisatiewijzigingen beginnen. Eind 1996 zal de reorganisatie grotendeels geëffectueerd moeten zijn. Een klassiek gevaar bij een reor ganisatie is dat de blik te veel naar binnen ge richt wordt. Met andere woorden, wij moeten voorkomen dat onze relaties onvoldoende aandacht krijgen. Dat zou haaks staan op onze basisfilosofie, namelijk dat wij de klant steeds beter van dienst willen zijn. Al tijdens de reorga nisatie zullen zij de positieve effecten moeten ervaren. Alles overziende komt de Raad van Bestuur tot de slotsom dat er de afgelopen vijf jaar heel veel is veranderd voor en binnen de Friesland Bank. Het is een verheugend feit dat die ver anderingen vanaf het begin een positief effect hebben gehad op de resultaten. Wij hebben voldaan aan onze doelstellingen, soms zelfs ruimschoots. De groei in balanstotaal heeft zich de afgelopen jaren voltrokken binnen een bandbreedte van 5 10%. De lange-ter- mijndoelstelling blijft een jaarlijkse groei van ongeveer 10%. Dat is geen gemakkelijke op gave in een tijd van een stagnerende groei en van een hevige concurrentiestrijd. Onze groei is de afgelopen jaren vooral tot stand gekomen in de zakelijke kredietverlening. Wanneer er op de korte termijn geen diepe conjuncturele in zinking komt, verwacht de Raad van Bestuur ook de komende jaren een groei in deze orde van grootte en nog steeds gedragen door de zakelijke kredietverlening. Dit brengt met zich mee dat de Friesland Bank zich nadrukkelijker in noordelijk Nederland zal moeten profileren. 17 Friesland Bank Jaarverslag 1995

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 1995 | | pagina 19