16 Uit onze doelstelling van full-service bank vloeit niet voort dat de Friesland Bank met uit sluitend eigen Produkten op de markt komt. Wij staan te allen tijde open voor samenwerking met andere organisaties om een nieuw produkt te ontwikkelen en op de markt te zetten. Voor onze relaties doen wij dat onder eigen label. Daarmee garanderen wij kwaliteit en service. Zo brengen wij sedert 1995 voor de zakelijke markt een leaseprodukt op de markt onder het label Friesland Bank Lease. In de sfeer van pro- duktverbreding door middel van samenwer king moet naar onze overtuiging nog meer mo gelijk zijn. De samenwerking met Van Lanschot die eind 1994 tot stand is gekomen en heeft geleid tot het verwerven van een belang van 25% in het gewone aandelenkapitaal van die bank, be oogt verderte gaan dan gezamenlijke produkt- ontwikkeling. Met het inhoud geven aan deze samenwerking zijn wij in 1995 begonnen. Er blijkt een stimulerende werking van uit te gaan op onze organisatie. De concrete effecten zijn duidelijk merkbaar. Beide banken willen in 1996 deze strategische samenwerking verder intensiveren. Bij het aanbieden van een volledig produkten- pakket moeten wij ons steeds realiseren dat zich juist daar een hoge dynamiek manifes teert. Overal in het bedrijfsleven wordt de le venscyclusvan Produkten steeds korter. De fi nanciële sector is geen uitzondering. Het bank wezen kan niet jarenlang volstaan met een klein assortiment aan standaardprodukten. Naar onze inschatting is ook voor bankproduk- ten de levenscyclus al verkort tot vier zes jaar. Daarna is het tijd vooreen ingrijpende restyling, inhoudelijke aanpassing of volledige vernieu wing. Als Friesland Bank zullen wij elk jaar vier nieuwe of vernieuwde Produkten op de markt moeten zetten. Produktontwikkeling is met an dere woorden zeer belangrijk. De afgelopen ja- ren is de Friesland Bank op dit terrein succes vol geweest. Gegeven het doorslaande succes zijn wij bijvoorbeeld op tijd gekomen met onze huisfondsen. Ook met het produkt bedrijfsspa- ren hebben wij een stevig marktaandeel ge haald door tijdig en goed gedocumenteerd het bedrijfsleven te benaderen. In het verslagjaar is de Netto Egaal Hypotheek een succesvol pro dukt geweest met een duidelijk positief effect op de totale hypotheekverstrekking. Produktontwikkeling en een tijdige commer ciële introductie zijn van cruciaal belang. Een niet te grote organisatie met veel commerciële feeling is daarbij duidelijk in het voordeel, wan neer zij althans haar medewerkers daarvoor de nodige ruimte biedt. Voorts zijn een goede in terne communicatie en overleg onmisbare ele menten. Er dient de nodige aandacht te zijn voor het behoud van een positief klimaat. De bankensector is volop in beweging. Ook de Friesland Bank zal moeten evolueren van een statische in een dynamische organisatie. Wij werken aan het vergroten van onze slagvaar digheid en flexibiliteit. In dat kader past het af scheid van de coöperatieve verenigingsstruc tuur. De Friesland Bank is per 1 januari 1995 een naamloze vennootschap geworden. Dit geeft meer speelruimte onder andere bij het vergroten van het eigen vermogen. Als coöpe ratieve vereniging waren wij daarvoor aange wezen op ingehouden winsten. Voortaan is eventuele expansie mogelijk door deelname of overname. In 1995 is dat echter nog niet aan de orde geweest. Friesland Bank Jaarverslag 1995

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 1995 | | pagina 18