15 eerst in de bedoeling lag. De Friesland Bank op afstand voor lief. In deze tijd van pinnen en doet mee aan de proef in Arnhem. Zij zal dan telebankieren is het verlies aan relaties door ook in het lopende jaar meedoen aan de ver vertrek aanzienlijk verminderd. Dit kan nog snelde introductie. Wij zijn ervan overtuigd dat meer gereduceerd worden als de Friesland een groot aantal relaties zeer geïnteresseerd is Bank de mogelijkheden van telecommunicatie in deze nieuwe betaalwijze. nog beter gaat benutten. Wij beschikken al De Friesland Bank wil haar relaties de mogelijk over een saldofoon en willen het telefonisch heid bieden van electronic banking. Samen bankieren verder uitbreiden. Zo is bijvoorbeeld met een aantal andere middelgrote Nederland een telefonisch servicecentre op korte termijn se banken hebben wij een aantal jaren geleden realiseerbaar. Voorts wordt het in het lopende gekozen voor een eigen systeem: Zeus. On jaar mogelijk vierentwintig uur per dag effec danks de technische kwaliteiten van Zeus heb tenorders telefonisch door te geven. ben wij in 1995 op strategische gronden geko Via speciale acties hebben onze medewerkers zen voor een ander systeem: Multicash. Dat de afgelopen jaren ervaring opgedaan met wordt gedragen door een aantal grote Duitse telemarketing. Daarmee hebben wij duide banken en biedt daardoor ook binnen Neder lijke verkoopsuccessen behaald. Deze activi land meer garantie voor continuïteit. Multicash teit zal de komende jaren dan ook worden uit heeft zich binnen korte tijd in Nederland ont gebreid. wikkeld tot een toonaangevend systeem. De Bij een full-service bank hoort ook private ban overgang naar Multicash zal in 1996 zijn beslag king. In 1995 zijn alle activiteiten op dat terrein krijgen. Uiteraard zorgen wij ervoor dat een en geconcentreerd in een afzonderlijke afdeling. ander verloopt zonder overlast voor onze rela Bij het opzetten daarvan hebben wij gebruik ties die al op Zeus aangesloten waren. gemaakt van de kennis van Van Lanschot. De Electronic banking beperkt zich niet tot de za verwachting is dat de afdeling private banking kelijke relaties. Als een van de eerste Neder zich in het lopende jaar duidelijk zal manifeste landse banken gaan wij deze mogelijkheid ook ren. aanbieden aan de particulier. Daartoe zal na de In het streven vermogende relaties extra servi zomer Homecash geïntroduceerd worden. ce te bieden past ook de verzelfstandiging van Particuliere relaties die graag elektronisch wil het Fries Trustkantoor. Dat kan als onafhanke len bankieren, zullen Homecash een zeer aan lijk intermediair opereren op de markt van fi trekkelijk systeem vinden. De Friesland Bank nanciële planning. Dit dochterbedrijf is vanuit accentueert hiermee dat een middelgrote bank een eigen pand op 1 januari 1996 gestart met ook in technologisch opzicht vroegtijdig met zijn werkzaamheden. Verwacht wordt dat on goede Produkten kan komen. afhankelijke intermediairs hier een stevig Vertrek uit ons kerngebied leidde in het verle marktaandeel zullen verwerven. Een deel van den bij particulieren vaak tot het opzeggen van de klanten heeft daaraan behoefte. Het Fries de relatie. Slechts een deel bleef de Friesland Trustkantoor moet dan ook een interessant Bank trouw en nam de nadelen van bankieren marktaandeel kunnen opbouwen. Friesland Bank Jaarverslag 1995

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 1995 | | pagina 17