14 Nederland, liggen zeker nog mogelijkheden voor verdere groei. Op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek is onlangs berekend dat in de periode 1974-1993 de ge middelde jaarlijkse reële groei van het bruto re gionaal produkt van Friesland 2,1% bedroeg. Waar velen Noord-Nederland prompt identifi ceren met stagnatie en achterstand, is het op merkelijk te constateren dat dit percentage ge lijk is aan de gemiddelde groei van het bruto binnenlands produkt van Nederland over de zelfde periode! Voor de provincie Drenthe be droeg dat percentage zelfs 2,5, dus meer dan het Nederlandse gemiddelde. Alleen de pro vincie Groningen beantwoordde aan het ste reotiepe beeld met een gemiddelde groei (ex clusief delfstoffenwinning) van 0,8% over de laatste twintig jaren. Gedurende de periode 1990-1993 is in Noord- Nederland de jaarlijkse groei gedaald. In Fries land kwam die uit op slechts 1,4% en in Dren the op 1,5%. Landelijk bedroeg de groei van het bruto nationaal produkt 2,0%. Alleen Gro ningen kwam met 2,1 (exclusief delfstoffen winning) boven het landelijke gemiddelde. Het lijkt er derhalve op dat het Noorden vanaf de periode 1990-1993 in de oude situatie is te ruggevallen. Wij zijn er echter van overtuigd dat Noord-Nederland zijn positie ten opzichte van overig Nederland de komende jaren verder zal verbeteren. Noord-Nederland biedt in onze optiek dus een goede bestaansbasis voor een verdere groei van de Friesland Bank. Deze opvatting wordt ons ingegeven door enerzijds de overtuiging dat wij als noordelijke bank meer dan de con currentie kunnen inspelen op de wensen van de bedrijven en de particulieren in dit lands deel. Anderzijds vertrouwen wij erop dat Noord-Nederland de komende jaren zijn eco nomische positie kan versterken. In het verlengde van deze opvatting heeft de Friesland Bank haar activiteiten op het gebied van merchant banking en participaties verhoogd. Vanaf de oprichting van de Friese Participatie Maatschappij in 1978 heeft de Friesland Bank als een van de aandeelhouders het management gevoerd. De FPM is daardoor uitgegroeid tot een van de meest succesvolle regionale participatiemaatschappijen. Daar naast is de Friesland Bank sedert enkele jaren zelf op deze markt actief, en met succes. Er is namelijk een aantal participaties in goede noordelijke bedrijven tot stand gekomen. Aan gezien bij vele middelgrote familieondememin- gen de komende jaren een wisseling plaats vindt van de (generatie)wacht, kan deze activi teit nog verder worden uitgebreid. Als full-service bank willen wij onder eigen label een volledig pakket aan bancaire Produkten aanbieden. Weliswaar in een laat stadium maar in een hoog tempo heeft de Friesland Bank daartoe bij alle in aanmerking komende kanto ren geldautomaten geplaatst. Dit programma is in 1995 nagenoeg afgerond. Wij waren tijdig op de markt met betaalauto maten (bea’s). Hoewel wij niet door een ’stu rend beleid’ van tarifering het bea-gebruik heb ben willen stimuleren, is al een groot aantal geplaatst bij onze zakelijke relaties. Nu blijkt dat de consument de bea als service van de winkelier bijzonder op prijs stelt, gaan wij ervan uit dat het aantal de komende jaren nog sterk zal stijgen. Door nodeloze onderlinge concurrentie zal de Chipknip sneller worden geïntroduceerd dan Friesland Bank Jaarverslag 1995

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 1995 | | pagina 16