13 dat wij uitkomen op een lager winstniveau. Maar dat is aanvaardbaar voorzover het lagere winstniveau resulteert in een rendement op het eigen vermogen, dat als gemiddeld voor de bankensector kan worden aangemerkt. De Friesland Bank wil niet alleen haar positie als middelgrote bank behouden, maar deze binnen en buiten het bestaande werkgebied zelfs verder versterken. Daartoe positioneren wij ons als een middelgrote full-service bank met de nadruk op persoonlijk contact met haar relaties. Die mogen rekenen op een volledig produktenpakket met een aantrekkelijke prijs/ kwaliteitsverhouding. In dat concept passen uiteraard snelheid van handelen en het aanbie den van maatwerk. Andere banken hanteren datzelfde concept. Een verschil is echter dat onze klanten de relatie met hun bank echt zo beleven. Als dat het geval is, behoeft dat niet nog eens door omvangrijke reclamecampag nes te worden beklemtoond. Het aanpassingsproces waarin ook de Fries land Bank verkeert, is erop gericht deze posi tionering in de toekomst nog sterker te maken. Dit lukt alleen als wij blijven beschikken over deskundig en goed gemotiveerd personeel met een Servicegerichte attitude. Via ons aan- stellingsbeleid streven wij naar verjonging van de organisatie. Attitude is een belangrijk selec tiecriterium. Een dynamische situatie vraagt om voldoende middelen voor scholing en op leiding. Op het punt van de effectiviteit kunnen wij een kritische instelling echter niet missen. Scholing en opleiding mag niet devalueren tot een uitgavebeleid dat grotendeels dient ter rechtvaardiging van een rigoureuze sanering van het personeelsbestand. Een beleid dat in het teken staat van persoon lijke service, vraagt om weinig afstand tussen bank en relatie. Dit betekent dat de kantoren belangrijk blijven voor het profileren van de Friesland Bank. Een beperkte stroomlijning in het kantorennet is al tot stand gekomen. In het lopende jaar ontstaat er een differentiatie, waarbij vooral deskundigheid wordt gedecen traliseerd. Het kiezen voor een dicht kantoren net heeft natuurlijk consequenties. Wij investe ren voortdurend in mensen, gebouwen en technologie, zodat in de presentatie en de lay out van de kantoren onze gerichtheid op per soonlijke service goed naar voren komt. De ko mende jaren krijgt een groot aantal kantoren een open balie en voldoende spreekruimte. Deze restyling accentueert en vergroot de mo gelijkheid tot persoonlijk dienstbetoon. Tegelij kertijd biedt zij kansen voor een betere integra tie van bank- en assurantie-activiteiten. De consument ervaart tussen beide steeds min der onderscheid en wil een integraal advies. Dit zullen wij op deskundige en aansprekende wij ze moeten leveren. Uiteraard kunnen wij niet volstaan met een in tegratie van bank- en assurantie-activiteiten op kantoorniveau. Friesland Bank Assurantiën is binnen Noord-Nederland een van de groot ste assurantietussenpersonen en opereert als een zelfstandige dochteronderneming. Aan deze zelfstandigheid zal niet worden getornd. Ook hogerop in beide organisaties zal echter de onderlinge communicatie en coördinatie geïntensiveerd moeten worden. Daarbij zullen ongetwijfeld structurele aanpassingen nood zakelijk zijn. Bij beide organisaties ligt de op dracht in het lopende jaar dit voornemen actief en creatief in te vullen. In ons kerngebied, dat wil zeggen in Noord- Friesland Bank Jaarverslag 1995

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 1995 | | pagina 15