12 concentreerd op de zakelijke kredietverlening. Wij beschikken op dat terrein dus over een ervaring van vele jaren. Het bedrijfsleven her kent en waardeert dat. Anders dan bijvoor beeld de spaarbanken hoeft de Friesland Bank met de zakelijke kredietverlening geen nieuw marktsegment te betreden. In de huidige situa tie zou dat ook erg moeilijk gaan. Anders dan de media vaak suggereren, heeft de extreem hoge concentratiegraad de onder linge concurrentie niet doen luwen. Er is geen sprake van een oligopolie die leidt tot het hand haven van een hoog prijsniveau. Het tegen overgestelde doet zich voor: door de concen tratie is de onderlinge concurrentie verscherpt. Deze scherfje concurrentie spitst zich vooral toe op de prijs. Zij is de tweede belangrijke fac tor in het stormachtige veranderingsproces waarmee wij dagelijks te maken hebben. Die concurrentie vloeit voort uit een beleid dat een verlies van marktaandeel niet accepteert. Alle grootbanken wensen hun binnenlands markt aandeel minimaal te behouden en liefst nog uit te breiden. De concurrentie focust zich daarbij op de prijsstelling. Dat is mogelijk doordat een ieder meent aanzienlijke efficiencyverbeterin gen te kunnen realiseren door toenemende schaalgrootte en door nieuwe technologische ontwikkelingen. De verlaging van de kosten die daarvan het gevolg zou zijn, wordt al bij voor baat weggegeven door neerwaartse prijsaan passingen. Daarbij komt dat prijsconcurrentie gemakkelijker is dan de strijd aangaan met het wapen van meer service. De persoonlijke servi ce staat namelijk juist sterk onder druk bij fusie processen die vooral resulteren in personeels reductie. Voor ons als middelgrote bank is het bedrijven van alleen maar prijsconcurrentie geen goed beleid, zeker niet voor de langere termijn. Er vloeit immers geen blijvende toename van marktaandeel uit voort. Meestal leidt prijscon currentie niet tot een bestendige band met de klant. Voor de Friesland Bank moet vooral de mix van prijs en service doorslaggevend zijn. Wij streven uiteraard naar een prijsbeleid met structureel aantrekkelijke tarieven. Ons onder scheid van de concurrentie komt echter in de allereerste plaats tot uitdrukking in extra per soonlijke service, zodat onze prijs/kwaliteits verhouding uiteindelijk zeer gunstig is. Kort stondige voordeelacties of onderbiedingen passen niet in ons beleid, wel het opbouwen van een langdurige relatie die voor beide partij en aantrekkelijk is. Over een aantal jaren zal blijken dat ondanks de prijsconcurrentie de marktaandelen tussen de grootbanken onderling en tussen de groot banken en de overige banken zich hebben ge stabiliseerd op nagenoeg het huidige niveau. Wel veranderd zal zijn de marge die de banken dan nog weten te behalen. Die zal ongetwijfeld belanden op een bodemniveau. Een hoge ren tabiliteit kan dan alleen nog behaald worden door andere activiteiten, zoals een omvangrij ke eigen handel of een sterkere oriëntatie op de buitenlandse markt. Deze weg wenst de Friesland Bank niet op te gaan. Wij blijven gebonden aan de binnen landse, en wel in het bijzonder aan de regiona le markt. Omvangrijke eigen handel met alle ri sico’s en grilligheden van dien is geen activiteit die past bij onze performance. De Friesland Bank beperkt zich derhalve doelbewust in haar mogelijkheden. Ons risico-niveau is daardoor lager. De consequentie daarvan is Friesland Bank Jaarverslag 1995

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 1995 | | pagina 14