in het afgelopen jaar uitgegroeid tot 21 GEA’s. Het ligt in het voornemen om in het lopende jaar het netwerk met nog een vijftal GEA’s uit te brei den tot 26. Daarmee zal elk kantoor, dat op grond van de gestelde criteria voor een GEA in aanmer king komt, over een GEA beschikken en is het netwerk voltooid. Het aantal betaalautomaten (BEA’s) bij onze cliënten is in het verslagjaar sterk toegenomen. Steeds meer ondernemers onderkennen de voordelen van het pingebruik, waardoor wij tien tallen BEA’s hebben kunnen plaatsen. Voor elektronisch bankieren via ons systeem ZEUS (Zakelijke Elektronische Uitwisselings Ser vice) bestaat een snelgroeiende belangstelling onder onze zakelijke cliënten. ZEUS is inmiddels uitgerust met mogelijkheden om het systeem te koppelen aan de eigen administratie van de cliënten. Via ZEUS kan de cliënt ook spoedbeta- lingen verrichten. De mogelijkheden van ZEUS worden steeds verder uitgebreid om de aantrek kelijkheid van het systeem voor de gebruiker te laten toenemen. Sedert november van het afgelopen jaar is een saldofooninstallatie beschikbaar. Alle cliënten van de bank kunnen via dit systeem informatie verkrijgen over hun saldo en de laatste mutaties die op hun rekening hebben plaatsgevonden, tenminste voorzover dit een betaalrekening be treft. Het is een unicum, dat deze saldofoon tweetalig is, namelijk Nederlands en Fries. Van het begin af aan wordt er al druk van de saldo foon gebruik gemaakt. Verder is er voor onze cliënten een scala aan mo gelijkheden beschikbaar om het betalingsver keer met de bank via diskettes uit te wisselen. Een flink aantal relaties maakt daarvan uit effi- ciency-overwegingen al gebruik. Een verdere toename valt te verwachten. De afdeling betalingsverkeer beschikt over alle faciliteiten om onze relaties op maat te bedienen en te adviseren over de meest gunstige inrich ting van hun betalingsverkeer. Gezien het be roep dat op deze afdeling wordt gedaan is de personeelsbezetting verder vergroot. Overeen komstig haar filosofie zal de Friesland Bank zeer terughoudend zijn bij het invoeren van tarifering, zoals deze door andere banken is geïntrodu ceerd. Onze relaties waarderen deze opstelling zeer. Friesland Bank Assurantiën b.v. De gezamenlijke inspanning van Friesland Bank Assurantiën en Friesland Bank in het ’premie- aanpassingsjaar 1993’ heeft geleid tot een aan zienlijke stijging van assurantiebaten uit schade verzekeringen van 13%. In alle sectoren van de schadeverzekeringen werden premieverhogingen doorgevoerd. Al on ze relaties werden tijdig en vaak ook door middel van een persoonlijk bezoek over deze premiever hogingen geïnformeerd. Uiteraard vergde dit een extra inspanning van de organisatie, maar deze benadering droeg wel bij tot meer begrip en ac ceptatie. De provisiebaten uit levensverzekeringen stegen aanmerkelijk en wel met 16%. Een stijging, die gerealiseerd werd bij een toenemende efficiency. Het is verheugend, dat door de goede gang van zaken Friesland Bank Assurantiën de gestelde prognose wist te overtreffen en een behoorlijke

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 1993 | | pagina 19