8 Een gunstige wiJ2,gmg in de beleggingsmogelijkheden stelde ons in staat voor het tweede halfjaar eenige verbetering in de creditrente aan te brengen, waardoor voor de vrije spaargelden een rente van 2V2 kon worden vergoed, terwijl voor het resteerende gedeelte der deposito's de rente van per jaar gehandhaafd kon blijven. Banken, die van deze gunstiger regeling gebruik konden maken, gaven de mogelijkheid prijs een gedeelte van haar deposito's voor één jaar vast tegen een rente van 2 uit te zetten banken, die door de bijzondere omstandigheden niet bereid oi in staat waren de aan die gunstiger regeling verbonden verplichtingen te aanvaarden, brachten geen wijziging in den toestand der door haar bij cie Centrale Bank ondergebrachte deposito's. Tot bovengenoemde gunstiger renteregeling voor onze leden waren wi, voornamelijk in staat als gevolg van het feit, dat het mogelijk bleek een belangrijk gedeelte van onze portefeuille Schatkistpapier om te zetten m een rentedragend depót bij 's Rijks Schatkist en eenige toeneming ten opzichte van de kasgeldleeningen aan publiekrechtelijke lichamen. De uitkomsten van het bedrijf kunnen bevredigend worden geacht. Accoutantscontröl*. j)e contrgie over ,je administratie der Centrale Bank werd ook dit jaar gevoerd door de Heeren Dijker, Jonkers Co., accountants te Rotterdam. 'Teta'ifóüen, ,Het |aar 1946 stelde aan afdeeling zeer zware eischen. De statistiek. spanning bij de aangesloten banken was in het begin van het jaar tot een toppunt gestegen tengevolge van de geldsaneeringsmaatregelen en de veelal ingewikkelde en elkander in ongekend snel tempo opvolgende deblokkeeringsvoorschriften. Als gevolg van vele mutaties in het kassierscorps moest worden ge assisteerd voor tijdelijke vervanging, voor het inwerken van nieuwe func- üonnarissen, het verzorgen van de administratie en het opmaken van de balansen. Voor deze werkzaamheden werd ongeveer de helft van het aantal beschikbare mandagen besteed, zoodat de controle op de admini stratie der aangesloten banken slechts in beperkte mate kon worden uitgevoerd. Nu echter langzamerhand meer normale toestanden intreden en verwacht mag worden, dat de assistentie bij de verzorging der admini stratie van de banken tot het verleden behoort, kan vertrouwd worden, dat de afdeeling de controle over het jaar 1946 volledig zal kunnen uit oefenen en het regelmatig contact met de bestuurscolleges intensiever zal kunnen worden opgevat. De belastingaangiften voor practisch alle bij ons aangesloten ban ken werden centraal verzorgd. Dit jaar bracht de gelegenheid den achter stand in de werkzaamheden voor een goed deel in te loopen, al zullen hier de extra te behandelen aangiften vermogensaanwasbelasting remmend werken. Het verslagjaar wordt gekenmerkt door de verschijning van drie belangrijke wetgevingsproducten op belastinggebied 9 1. wetsontwerp vermogensaanwasbelasting, ingediend op 23 Februari 1946, inmiddels geworden tot de wet van 19 September 1946 2. wetsontwerp belastingherziening, ingediend op 7 Juni 1946 3. wetsontwerp vermogensheffing ineens, ingediend op 26 October 1946. Voor de vermogensaanwasbelasting, welke voor onze Organisatie een millioenenheffing beteekent, worden thans (voorjaar 1947) de voor- loopige aangiften behandeld. Het wetsontwerp belastingherziening, dat de beide Kamers der Staten-Generaal nog niet is gepasseerd, kan voor de locale banken ver lichting van den belastingdruk brengen door de mogelijkheid een deel van de winst belastingvrij te reserveeren. Wellicht zal dit nog voor het boekjaar 1946 toegepast kunnen worden. De vermogensheffing ineens is ook nog in behandeling in de Tweede Kamer. Deze belasting strekt haar werking niet uit tot de binnenlandsche lichamen, zoodat de locale banken er niet onder vallen zij mist bijgevolg voor ons het directe belang. De werkzaamheden, verbonden aan de verzorging van de statis tische gegevens, ondervonden in het verslagjaar vertraging, veelal als gevolg van het feit, dat de administratie van sommige locale banken nog achterstand vertoonde. Met ingang van 31 December 1946 werd aan onze leden toezending van een maandelijksche saldibalans gevraagd, waardoor regelmatig de voor een statistisch overzicht vereischte cijfers te onzer beschikking moeten komen. Zoowel in het belang van een goede controle bij de locale banken als in verband met het feit, dat deze balansen een belangrijke bron voor de statistische gegevens vormen, wordt tijdige samenstelling dezer saldi balans alsmede geregelde toezending aan de Centrale Bank op grooten prijs gesteld. Juridische afdeeling. Behalve met den normalen juridischen arbeid heeft deze afdeeling zich in den loop van het verslagjaar bezig gehouden met het geven van talrijke adviezen bij de verstrekking van credieten en voorschotten binnen de perken der geldende deblokkeeringsvoorschriften. In het beursverkeer, op bescheiden schaal op 7 Januari 1946 eerst uitsluitend voor obligaties mogelijk, traden tallooze regeeringsmaatregelen remmend op, terwijl ook van de zijde van het publiek weinig belangstel ling werd ondervonden gelet op het feit, dat slechts sprake kon zijn van transacties1 in geblokkeerd te goed. Een en ander had zijn invloed op de omzetten. Al kwamen er in den loop van het jaar eenige meerdere facili teiten, van een normalen handel was en is helaas nog geen sprake. De effectenregistratie vorderde zeer veel werk en bracht belang rijke kosten met zich mede. Bij de Beschikking Deblokkeering 1946 werd machtiging verleend het tegoed op de girale rekening volgens den stand per 31 December 1945 na kassluiting over te boeken naar vrije rekening de hierdoor vrij- Effecten-af deeling. Kas-afdeeling.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Bank | 1946 | | pagina 5